تصال تمام جهان به اینترنت اساسی‌ترین چالش نسل ما است

  سازمان ملل2

بنیان‌گذار فیس‌بوک طی سخنرانی در مقر سازمان ملل به اهداف و ضرورت‌های دسترسی آزاد به اینترنت در تمام جهان پرداخت و مزیت‌های آن را برشمرد و از جامعه جهانی خواست تا سال ۲۰۲۰ تمام جهان متصل به اینترنت باشد. مارک زاکربرگ که با بنیاد Bono برای دسترسی به جهان متصل ۲۰۲۰ همکاری می‌کند؛ در این سخنرانی خود گفت: «من باور دارم دسترسی به اینترنت برای دستیابی به اهدافی عمومی برای تمام بشریت ضروری است. امروز بیش از نیمی از مردم این سیاره به اینترنت دسترسی ندارند.»

 زاکربرگ که در کنفرانس توسعه پایدار سازمان ملل شرکت کرده بود، ضمن خواندن بیانیه موسوم به Connectivity Declaration از جامعه جهانی خواست اقداماتی جدی برای دسترسی به اینترنت در تمام جهان انجام دهند. بیانیه Connectivity Declaration علاوه بر زاکربرگ امضاءکننده‌گان دیگری مانند ملیندا و بیل گیتس، جیمی ویلز از موسسان ویکی‌پدیا و دیگر افراد سرشناس و تاثیرگذار دنیای فناوری داشت. به گزارش نشریه پی‌سی مگزین هفت فرد بسیار شاخص دنیای فناوری این بیانیه را امضا کردند.

480089-zuckerberg-and-bono

موسس بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دنیا در سازمان ملل به استفاده‌های بسیار مهم و ضروری اینترنت در سراسر جهان برای تمام ملل اشاره می‌کند و مثال‌هایی از کشاورزان آفریقایی می‌زند که با استفاده از گوشی‌های موبایل خود به اینترنت وصل می‌شوند تا قیمت و موجودی محصولات‌شان را بدانند. همین‌طور، زنان امریکای جنوبی از تلفن همراه برای دریافت اطلاعات مربوط به مبارزه با بیماری‌ها و سلامتی خود و فرزندان‌شان استفاده می‌کنند. حتا پناهندگان اروپایی از تلفن همراه و اینترنت برای ارتباط با خانواده‌هایشان استفاده می‌کنند. به اعتقاد او یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌رو برای توسعه اینترنت، بردن آن به مناطقی است که برق وجود ندارد. او می‌گوید در برخی روستاهای آفریقایی از هر ده نفر نه نفر برق ندارند. اینجا است که دولت‌ها نباید تفاوت قائل شوند و طرح‌ها و برنامه‌هایی برای برق‌رسانی به تمام نقاط دنیا داشته باشند. به همین خاطر از برنامه‌های استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر حمایت می‌کنیم.

به اعتقاد زاکربرگ یک لایک یا یک توییت نمی‌تواند به مقابله با تانک و گلوله برود ولی وقتی تمام مردم جهان به اینترنت دسترسی داشته باشند، می‌توان جامعه‌ای جهانی با درک مشخص و مشترکی از موضوع‌های عمومی داشت. وی که کمپین تلاش برای دسترسی به اینترنت خود را رسماً آغاز کرده است؛ در دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان قول داد تلاش خود را از فیس‌بوک شروع کند و علاوه بر مقابله با نژادپرستی و نفرت‌افکنی سعی کند برای پناهندگان سوری دسترسی به اینترنت فراهم کند. قبلاً زاکربرگ و فیس‌بوک بارها متهم به نژادپرستی و نقض بی‌طرفی در اینترنت شده است. البته؛ پیش از این هم چند ماه پیش شاهد برخی طرح‌ها و فعالیت‌های فیس‌بوک روی دسترسی به اینترنت برای مناطق آفریقایی بودیم.

طبق گزارش تازه سازمان ملل درباره دسترسی به اینترنت و باندپهن، نزدیک به ۵۷ درصد از جهان یعنی حدود چهار میلیارد نفر از جمیعت کل جهان هنوز به اینترنت دسترسی ندارند. در کشورهای توسعه یافته فقط ۳۵ درصد از کل جمعیت به اینترنت دسترسی دارند.

Check Also

زندگی راحت و امن و بدون SMS

شبکه های اجتماعی اینترنتی برای موفق شدن یک راه بیش تر ندارند. جلب توجه نوجوانان …