ترك سیگار به روش ستاره‌های هالیوودی

 سیگار

 شاید اگر ما برای كمك به فرهنگ ترك سیگار از مت دیمون و بن افلك كمك خواسته بودیم، زودتر به نتیجه می‌رسیدیم تا اینكه چشم كمك‌مان به هنرمندان وطنی باشد.
در سرزمین‌های پیشرفته، ترك سیگار و حتی مواد مخدر توسط هنرمندان به عنوان گامی جهت زندگی سالم، باعث سربلندی است و به‌سادگی از تجربه ترك سیگار صحبت می‌شود اما با كمال تعجب در سرزمین ما راضی كردن هنرمندان سینما یا موسیقی به اینكه از ترك سیگارشان حرف بزنند كار بسیار مشكلی است. با این توضیح این سوال برای‌مان پیش می‌آید كه اگر سیگار كشیدن تا این حد موجب سرشكستگی است چرا در بین فعالان عرصه هنر، عده‌ای از جوانان و میانسالان سیگاری هستند؟آنچه بدون هیچ تردیدی روشن است این است كه با كمك گرفتن از محبوبیت هنرمندان می‌توان برای تبلیغ و تشویق ترك سیگار زودتر به نتیجه رسید و ما به همین دلیل از كمك مجید مظفری، بازیگر توانمند تئاتر، سینما و تلویزیون بهره بردیم. اگر می‌خواهید سیگارتان را یك روزی ترك كنید، حتما این گزارش را بخوانید.

بعد از تئاتر سیگار می‌چسبد؟

دكتر نصیر دهقان به عنوان نكته‌ای در مورد عملكرد نادرست برخی از هنرمندان تئاتر در زمینه سیگار کشیدن می‌گوید: «همان‌طور كه می‌دانیم، سینما و تئاتر در ایجاد و اشاعه فرهنگ فاخر در جامعه ما نقش پررنگی ایفا می‌كند. از این رو انتظار می‌رود با توصیف و معرفی عادات خوب به‌خصوص برای نسل جوان جامعه كه در سنین یافتن الگو یا نوعی قهرمان برای خود هستند و از جمله مخاطبان اصلی و تاثیرپذیر این هنر به‌شمار می‌روند، این رسالت خود را به نحواحسن برعهده‌دار باشند.

اخیرا مشاهده می‌كنیم در سالن‌های اجرای تئاتر، حین نمایش، بازیگران در موقعیت‌های نمادینی شبیه تنهایی و استرس، اقدام به روشن کردن نخ‌های سیگار می‌كنند كه بعضا این اقدام آنان از یك‌سو به دلیل ایجاد دود در فضای بسته نمایش منجر به ایجاد حساسیت و سرفه مخاطبان می‌شود و از سوی دیگر، منجر به افزایش تمایل مصرف سیگار در تماشاچیان سیگاری شده به گونه‌ای كه مشاهده می‌شود در لحظه خروج از سالن، بلافاصله سیگار خود را روشن می‌كنند.» همین موضوع به روشنی نشان‌دهنده نقش مهم هنرمندان و فضاهای هنری بر رفتار و عادات مردم است.

بازیگر الگوی هنری است، نه اخلاقی

سال‌هاست می‌شنویم كه هنرمندان الگوی جوانان هستند و با این پیش‌فرض بسیاری از جوانان، رفتارهای هنرمندان سینما و موسیقی را تقلید می‌كنند و در مرحله بعد هم، این اصرار و تحمیل از طرف جامعه هست كه هنرمندان، خودشان را در حد الگوهای اخلاقی پاكسازی كنند كه انجام این درخواست خوب برای «همه هنرمندان» عملی نیست. پس باید ابتدا به‌درستی آن جمله شك كنیم که  آیا یك بازیگر درجه یك باید الزاما الگوی اخلاقی درجه یك هم باشد؟

برای پاسخ به این سوال بهتر نیست كه اول صورت مساله را عوض كنیم؟! یك بازیگر موفق یا موسیقیدان موفق شاید بتواند «الگوی هنری» باشد اما الزاما نمی‌تواند به عنوان «الگوی اخلاقی» معرفی شود و البته این موضوع تنها در مورد هنرمندان نیست. همان‌طور كه از یك جراح موفق نمی‌توان توقع داشت یك الگوی كامل برای زندگی افراد باشد بلكه باید به او تنها در زمینه پزشكی به عنوان الگو نگاه كرد. با این وصف اگر باز هم بخواهیم از محبوبیت هنرمندان به عنوان انگیزه‌ای برای ترك سیگار افراد جامعه استفاده کنیم توجه شما را به بخش بعدی جلب می‌كنیم.

هنردوستان بیایید فهرست هالیوودی‌ها را ببینید

در مورد سینمای خودمان متاسفانه نتوانستیم هنرمندانی راكه موفق به ترك سیگار شدند به اعلام اسامی و توصیف تجربه‌شان راضی كنیم اما اگرسینمادوست هستید و برای ترك سیگار دنبال بهانه می‌گردید یك فهرست هیجان‌انگیز از سوپراستارهای موفق در ترك سیگار برای‌تان فراهم كرده‌ایم. از جمله مت دیمون، بازیگر و نویسنده هالیوودی كه در مصاحبه‌ای بعد از ترك سیگار می‌گوید: «یك روز به عواقب این كار پی می‌بری و می‌بینی كه هیچ دلیلی برای ادامه سیگار كشیدن وجود ندارد. من فكر می‌كنم این واقعیت در مورد هر نوع اعتیادی صدق می‌كند.»

ترك سیگار به كمك ستاره‌ها ممكن است؟

از بین بازیگران زن هم چارلیز ترون، تهیه‌كننده و بازیگر دارنده اسكار درحالی كه روزی سه پاكت سیگار می‌كشید، بالاخره در سال 2011 موفق به ترك سیگار شد و در این باره گفت: «من به‌شدت معتاد به سیگار بودم. فكر می‌كنم مثل مردم عادی سیگار نمی‌كشیدم؛ طوری سیگار می‌كشیدم كه بمیرم.»

جنیفر انیستون، بن افلك، آنتونی بوردن آشپز و مجری 58 ساله آمریكایی، گوئینت پالترو بازیگر آمریكایی، مایگ داگلاس بازیگر 70ساله آمریكایی و حتی باراك اوباما همگی بعد از سال‌ها سیگار كشیدن برای ترك آن اقدام كرده‌اند؛ بنابراین لطفا شما هم اگر سیگار می‌كشید تا آخر این مطلب را بخوانید و اطمینان داشته باشید با روش‌هایی كه می‌گوییم موفق به ترك خواهید شد.

ترك سیگار با سه فهرست جادویی

مشاوران ترك سیگار براساس سال‌های مصرف سیگار، تعداد سیگار و تعداد تجربه‌های ناموفق تركی كه احتمالا داشته‌اید بین 10 تا 20 روز را برای ترك تدریجی سیگار در نظر می‌گیرند اما مرحله بعد كار خودتان است و آن هم اینكه سه فهرست فراهم كنید:

در فهرست اول دلایل سیگار كشیدن‌تان را بنویسید! مثلا تنهایی، عصبی بودن، شغل پراسترس، عادت و. . .

در فهرست دوم به این سوال جواب دهید كه چرا سیگار نكشم؟ در جواب می‌توانید بگویید برای حفظ زیبایی و سلامتی، طول عمر یا خلاصی از بوی بد و. . .

حالا با استفاده از فهرست اول و دوم موارد جایگزین برای سیگار را بنویسید؛ یعنی اول موقعیت‌ها و گلوگاه‌های خطر و نیازتان به سیگار را بشناسید وبعد با نهایت خلاقیت و سلیقه‌ای كه دارید، برای هر كدام از آن موقعیت‌ها، جایگزین سیگار را پیدا كنید.

مثلا این موارد را جایگزین كنید:

– از سركار كه برگشتید به جای سیگار كشیدن به یك شاهكار موسیقی گوش كنید.

– صبح‌ها موقع نیاز به سیگار پنجره را باز كنید و تنفس دیافراگمی را تمرین كنید.

– بعد ازغذا با توجه به نیازتان به سیگار آدامس بجوید یا تخمه بشكنید. خلاصه بگوییم بنا به روحیات خودتان یك جوری عادتی جدید را جایگزین عادت قبلی كنید.

قرمزته! یعنی خطوط قرمزته!

قوانین و خطوط قرمز در روند ترك سیگار خیلی مهم هستند. پس آنها را به خاطر بسپارید:

– مهم‌ترین و اولین قانون این است كه از همان روز كه ترك را شروع كردید اولین نخ سیگارتان را حداقل با یك ساعت تاخیر روشن كنید.

– هر روز فقط دو نخ از تعداد سیگارهای مصرفی روزانه‌تان كم كنید. روز اول سخت می‌گذرد اما با مرور فهرست دوم انگیزه‌ها را به خودتان بازگردانید.

ترك سیگار به كمك ستاره‌ها ممكن است؟

– بعد از غذا یك ساعت دیرتر سیگار بكشید.

– در طی روزهای ترك سیگار در حین رانندگی سیگار نكشید.

– اگر همیشه با دست راست سیگار می‌كشیدید در روزهای ترك برعكس عمل كنید.

– آب فراوان، سبزیجات و میوه بخورید.

– در روند ترك سیگار، خوردن غذاهایی كه خون را قلیایی می‌كنند بسیار مفید است؛ مثلا هندوانه، جعفری، اسفناج، كاهو، كلم بروكلی، جوی دوسر، بادام، كشمش، دارچین، كدوتنبل و شكلات تلخ.

اگر همه این كارها را انجام دادید و موفق به ترک سیگار نشدید، برای مشاوره رایگان می‌توانید با شماره 88685162 تماس بگیرید.

قاتل را بشناسیم

هر نخ سیگار هشت دقیقه از عمر شما كم می‌كند با این حساب اگر یك پاكت سیگار را حمل كنید شبیه این است كه قاتل بالفطره‌ای را در آغوش گرفته باشید! بیایید با كمی تخیل 10 سال دیگر را برای خودتان تصور كنید، با این تعداد سیگاری كه این روزها می‌كشید، وضعیت سلامت و زیبایی شما در آن سال‌ها چطور خواهد بود؟ ما نمی‌گوییم هر كس سیگار بكشد، سرطان می‌گیرد اما آمارها می‌گویند بیشتر كسانی كه سیگار می‌كشند به بیماری‌های ناشی از سیگار مبتلا می‌شوند و روی عملكردشان اثر منفی می‌گذارد.

باورش سخت است اما باور کنید سیگار باعث ابتلا به 20 نوع سرطان می‌شود و جالب است بدانید وقتی سیگار می‌كشید دود ناشی از آن حدود 45 دقیقه در بازدم‌تان می‌ماند و عوامل سرطان‌زایش بین دو تا سه ساعت در لباس شما ماندگار است. اگر به جز مرور اسامی هنرمندان موفق در ترك سیگار، باز هم دنبال انگیزه برای ترك می‌گردید به تمام اینها فكر كنید و در ضمن به یاد داشته باشید سیگار كشیدن تنها آسیب به خودتان نیست بلكه تمام كسانی كه همنشین و همراه شما هستند هم به اندازه خودتان در معرض خطر قرار دارند.

مجله زندگی ایده آل

 

Check Also

اشتباهات رایجی که به خودرو آسیب می زند

  ۳۰ مورد از اشتباهات رایجی که به خودرو آسیب می زند هیچ‌کدام از ما …