تحول در دنیای پزشکی: رخنه در سد خونی-مغزی ممکن شد

22

 غشایی که مغز ما را می‌پوشاند، نسبت به ورود مواد بسیار انتخابی عمل می‌کند. یعنی هر ماده و مولکولی اجازه عبور از این لایه محافظ را ندارند و این میزان حفاظت تا حدی است که از آن تعبیر به «سد» هم می‌شود.

اما مشکل اینجاست که این سد خونی-مغزی به گاه نیاز، اجازه داخل شدن داروهای ضروری را هم نمی‌دهد. مثلا اگر بیماری مبتلا به سرطان مغز باشد، نمی‌شود به سادگی غلظت مناسب دارو را از طریق تزریق به جریان خون به مغز رسانید.

11-10-2015 1-48-25 PM

اما حالا پزشکان و پژوهشگران بیمارستان سانی‌بروک تورنتو، موفق شده‌اند با استفاده از امواج فراصورت به صورت موقت این سد را دستکاری کنند تا داروهای لازم به مغز رسانده شود.

این موفقیت، نوید‌بخش، پیشرفت‌های بسیار چشمگیر در درمان بیماری‌های مغزی از سرطان گرفته تا آلزایمر و پارکیسنون می‌تواند باشد. چه می‌شود اگر پادتن‌ها بتوانند پلاک‌های مسبب بیماری آلزایمر را بعد از عبور از سد خونی-مغزی بزدایند؟

با استفاده از شیوه اخیر، دیگر نیازی به شیوه‌ها دشوار و تهاجمی برای رساندن دارو به مغز نیست.

در این شیوه نوین، با استفاده از MRI مناطق مناسب مغز که باید هدف امواج فراصوت قرار بگیرند، مشخص می‌شوند. امواج شکاف‌های کوچکی در سد ایجاد می‌کنند و بعد از اینکه عبور داروها صورت گرفت، در عرض ۱۲ ساعت خود بدن سد را ترمیم می‌کند.

11-10-2015 2-15-52 PM

البته این شیوه هنوز در مرحله آزمایشگاهی است و فعلا فقط روی یک بیمار صورت گرفته است. در مرحله بعد پزشکان در نظر دارند، آن را روی ۹ بیمار داوطلب دیگر هم، انجام بدهند.

1pezeshk.com

Check Also

علل گزگز و درد کف پا چیست

MRI یکی از مهمترین روش های تشخیص سندرم تارسال تانل است   سندرم ‘تارسال تانل’ …