تحریم‌های اتمی علیه ایران برداشته شد

نکات اصلی
احتمالا امروز روز آغاز اجرای توافق هسته‌ای و لغو یا تعلیق تحریم‌های ایران است.
مطابق توافق جامع ایران و قدرت‌های جهانی، ‘روز اجرا’ روزی است که آژانس اعلام کند ایران تعهدات مقدماتی خود را انجام داده است.
ایران قلب رآکتور اراک را خارج کرده و در محفظه آن سیمان ریخته تا بعدا قابل استفاده نباشد.
ایران تعداد سانتریفوژهایش را به طور چشمگیری کاهش داده است.
ایران متعهد شده است که هر گونه فعالیت غنی سازی را در سایت فردو متوقف کند.
پوشش زنده

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، امروز پس از تایید تعهدات ایران از سوی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، یوکیا آمانو (وسط) رسما از آغاز مرحله اجرایی توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی خبر دادند.

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند انتظار دارند در ساعات آینده هواپیمای حامل آمریکایی‌های زندانی در ایران به سوی سوییس پرواز کند اما این پرواز هنوز ایران را ترک نکرده است.

خبر فوری
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد پیشرو دموکرات‌ها برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که پاییز امسال برگزار می‌شود، با انتشار بیانیه‌ای از آزادی زندانیان آمریکایی و اجرایی شدن توافق هسته‌ای با ایران استقبال کرد.”

در بیانیه وزیر خارجه بریتانیا همچنین آمده: “بسیاری شک داشتند که آیا ایران به تعهداتش عمل خواهد کرد، اما گزارش مستقل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داد که ایران چنین کرد.

خبر فوری
وزیر خارجه بریتانیا، فیلیپ هاموند، با صدور بیانیه‌ای از اجرایی شدن برجام استقبال کرده است. در این بیانیه آمده: “توافق هسته‌ای که بریتانیا هم فعالانه در شکل‌گیری آن مشارکت داشت خاورمیانه و بقیه نقاط جهان را امن‌تر خواهد کرد. سالها تلاش مصرانه و صبورانه دیپلماتیک و کار تکنیکی بسیار دشوار بالاخره ثمر داد و توافق هسته‌ای به مرحله اجرا رسید.”

اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که یک جمهوری خواه است با اانتشار بیانیه ای از آغاز مرحله اجرایی توافق هسته‌ای انتقاد کرد و گفته است: “حالا آیت الله‌ها بدون این که نیاز به تقلب داشته باشند می‌توانند سوخت هسته‌ای صنعتی تولید کنند و همواره در یک قدمی دست یابی به سلاح هسته‌ای باشند.”
T
ElBaradei@
محمد برادعی، مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی در توییتر توافق اتمی ایران را نشانه ای قدرتمند دانست برای اینکه “گفت و گو، انصاف، احترام و اعتماد سازی بهترین راه حل اختلاف است”.

خبر فوری
خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی خبر داده که تصمیم کاخ سفید برای وضع تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی ایران، تنها به علت مذاکرات محرمانه میان محمدجواد ظریف و جان کری متوقف شده بوده است. این خبرگزاری می گوید، اواخر ماه دسامبر، در روزهایی که باراک اوباما برای تعطیلات سال جدید به هاوایی رفته بود، جان کری او را مطلع کرد که به گفته وزیر خارجه ایران، وضع تحریم های جدید موشکی احتمالا روند گفتگوهای (محرمانه) برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران را با مشکل روبرو خواهد کرد. به گزارش رویترز، آقای اوباما بعد از برگزاری کنفرانس های ویدئویی متعدد با مشاوران و دولتمردانش در واشنگتن، به این نتیجه رسیده که نباید به مذاکرات محرمانه برای آزادی زندانیان خدشه وارد کرد و از شانس آزاد شدن قریب الوقوع آمریکایی‌های زندانی در ایران کاهید.

رئیس کل بانک مرکزی ایران منابع مسدود شده ایران را که آزاد می شود حدود سی میلیارد دلار تخمین زده است.

خبر فوری
روسیه از آغاز مرحله اجرایی توافق هسته ای استقبال کرد. سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه به اینترفکس گفته: “امیدوار است اکنون همه طرف‌ها به تعهدات خودشان عمل کنند و همچنان در ادامه راه مسئولانه رفتار کنند تا در سایه آن امنیت منطقه و جهان تقویت شود و در راس آن خاورمیانه و حوزه خلیج فارس امن‌تر شود.”

BBC

Check Also

گرمای شدید در شرق آمریکا شش قربانی گرفت

به گزارش مرکز ملی آب و هوای آمریکا، بر اثر موج گرمای شدید در ایالات …