تاریخچه تصویری استون مارتین ؛ پیر ۱۰۱ ساله انگلیسی

 

 استون‏ مارتین از جمله خودرو‏ساز‏های خوشبخت جهان است که 15 ژانویه سال 2013 میلادی 100سالگی‏ اش را جشن گرفت و امسال نیز وارد 101امین سال فعالیتش شد . این کمپانی حدود یک قرن پیش توسط لیونل مارتین و رابرت بامفرد با نام «Bamford&Martin» تاسیس شد .

نام این کمپانی در سال 1914 به استون مارتین تغییر کرد . قسمت ماریتن از نام فامیلی لیونل مارتین برگرفته شده بود و بخش استون نیز به جاده کوهستانی  Aston Clinton Hillclimb در بکینگهام‏شایر انگلستان مربوط می‏شود.

دیوید ریچاردز مدیر شرکت پرودرایو و یکی از مدیران استون‏مارتین در مارس 2007 میلادی  با سرمایه 925 میلیون‏دلاری دو شرکت کویتی استون مارتین را از فورد خرید . استون مارتین از سال 1994 تا 2007 به صورت کامل در اختیار فورد بود.

قدیمی ترین مدل در قید حیات استون‏ مارتین ، پروتوتایپ A3 مدل 1921 است . استون مارتین در نظر دارد تا در روز 15 ژانویه و 100 سالگی این خودرو را در کنار یک دستگاه مدل ونکوییش جدید در برابر ساختمان مرکزی‏اش در چلسی به نمایش بگذارد.

سر جان استندینگ ، بازیگر 78 ساله انگلیسی  در مراسم صد سالگی استون‏ مارترین روز‏های نخست آغاز به کار این کمپانی را از زبان لیونیل مارتین موسس این کمپانی شرح داد.

استون مارتین در طول 100 سال حیاتش بیش از 50 خودرو استاندارد ، 30 خودرو مسابقه را به تولید رسانده که هر کدام در مدل های مختلف ، تنوعی بیش از 200 مدل خودرو در طول 100 سال را به وجود آورده‏ اند.

نخستین تلاش لیونل مارتین برای تولید خودرو با برند استون مارتین در سال 1915 انجام شد . و زمانی که تصمیم گرفت آن را به تولید برساند جنگ جهانی اول آغاز شد . او به نیرو های ارتش پیوست و تجهیزات کارخانه‏اش را نیز به یک کارخانه هواپیما‏سازی فروخت.

استون ‏مارتین آخرین خودروسازی بود که به چین رفت . آن ها 93 سال بعد از آغاز فعالیتشان در سال 2007 سرانجام چین را نیز به کشور های مقصد فروش افزودند و در دو شهر این کشور نمایندگی تاسیس کردند.

لاگوندا خودروساز لوکس انگلیسی که از سال 1947 در مالکیت استون ‏مارتین است که از سال 1994 تا کنون دست به تولید هیچ خودرویی نزده اما استون مارتین قصد داشت پس از جشن صد سالگی این برند مطرح که نام مدل رپید نیز از یکی از خودرو های آن گرفته شده را بار دیگر احیا کند.

حدود 1800 نفر در مجموعه کارخانه‏ های استون مارتین مشغول به کار هستند . موتور های استون مارتین در کارخانه ای کوچک در آلمان به تولید می رسد و هم‏ اکنون یکی از اصلی‏ ترین سهام‏داران این شرکت ، یک کمپانی سرمایه‏گ ذاری ایتالیایی است که 37.5 درصد سهام استون مارتین را چند هفته قبل از چنگ سرمایه‏ داران کویتی خارج کرد.

 

Check Also

بهترین خودروهای کامپکت جهان در سال 2015

خودروهای کامپکت پرفروش‌ترین رده‌ در بازار خودروها هستند و همواره رقابت بسیار شدیدی بین شرکت‌های …