بیش از هزار پژوهشگر هوش مصنوعی، در کنار استفان هاوکینگ، ایلان ماسک و استیو وزنیاک در نامه‌ای خواستار ممنوع شدن روبات‌های قاتل شدند

هوش مصنوعی، دانشی در حال پیشرفت است و پیشرفت‌‌های سخت‌افزاری در کنار آن، این امکان را مهیا کرده است که بشر تنها در عرض چند سال بتواند انواع مختلف روبات‌هایی را بسازد که بدون نیاز به دخالت انسان، اهداف انسانی خود را تشخیص دهند و نابود کنند.

در حال حاضر اسلحه‌های پیشرفته نیمه‌خودکار هستند، مثلا «درون»ها توسط خلبان‌هایی آموزش‌دیده از روی زمین هدایت می‌شوند و تنها با دستور این عوامل انسانی است که اهداف خود را نابود می‌کنند.

اما همین الان هم کشورهایی مثل بریتانیا، اسرائیل و نروژ، موشک‌ها و درون‌هایی دارند که می‌توانند بدون دخالت مستقیم انسان، رادارها، تانک‌ها و کشتی‌ها را نابود کنند.

همین مسئله نگرانی زیادی را برانگیخته است، طوری که در همایش بین‌المللی هوش مصنوعی که این هفته در بوینس آیرس آرژانتی برگزار می‌شد، نامه‌ای توسط متخصصان هوش مصنوعی امضا و برای سازمان ملل متحد ارسال شد که در آن خواسته شده بود، سلاح‌های هوشمند خودکار ممنوع شوند.

7-28-2015 10-23-50 AM

در این نامه این نگرانی ابراز شده است که این سلاح‌ها، در واقع آغازگر مرحله سومی از جنگ‌ها و قتل‌ها در تاریخ بشریت خواهند شد، یعنی ما بعد از مرحله استفاده از تفنگ و سلاح‌های هسته‌ای، با انقلاب سومی در تاریخ درگیری‌های و کشتارها روبرو خواهیم شد.

اطمینان‌بخشی مسئولان بابت اینکه این سلاح‌ها تنها بعد از طی مراحل قانونی استفاده خواهند شد، چیز قابل اعتنایی نیست و از آنجا که هزینه دسترسی به فناوری، همواره رو به کاهش است، دیر نیست زمانی که که همانند اسلحه کلاشنیکف، استفاده از سلاح‌های هوشمند خودکار هم همه‌گیر شود و به جز دولت‌ها، جنگ‌سالارها و تروریست‌ها هم مجهز به آن شوند.

منبع: 1pezeshk.com

Check Also

زندگی راحت و امن و بدون SMS

شبکه های اجتماعی اینترنتی برای موفق شدن یک راه بیش تر ندارند. جلب توجه نوجوانان …