محققان بارها ثابت کرده اند دارونماهایی که تنها به جای داروهای واقعی به خورد افراد داده می شوند اما تاثیر آنها را ندارند، گاهی به اندازه داروهای حقیقی و حتی بیشتر از آن می توانند بر محو شدن درد تاثیر بگذارند.از نظر آنها، تلقینی که بیمار به خودش می کند، می تواند یک داروی دروغین را هم موثر کند. گرچه تاثیر داروی ضدالتهابی ایبوپروفن در کاهش درد ثابت شده و نمی توانیم او را دارونما تلقی کنیم، اما پژوهشگرانی که تاثیر داروی طبیعی را بررسی می کنند، می گویند گاهی با مصرف خوراکی و موضعی برخی از این داروها می توانید خودتان را از خوردن مسکن هایی مثل ایبوپروفن و ژلوفن بی نیاز کنید.

جینسینگ

درد های مفصلی و ناشی از آرتروز شما را کلافه کرده است؟ در این صورت می توانید سراغ داروهای طبیعی بروید که به اندازه ایبوپروفن در کم کردن درد شما تاثیرگذار هستند. شما می توانید با مصرف گیاه جینسینگ، این دردها را کم کنید و با استفاده از خاصیت ضدالتهابی و ضد دردش، هم استخوان های تان را آرام کنید و هم اثری که داروهای حاوی کورتون برای کم کردن التهاب بافت ها روی بدن تان می گذارند را ایجاد کنید.

کندر

جریان خون ضعیف هم می تواند یکی از دلایل درد کشیدن شمایی که با بیماری های التهابی دست و پنجه نرم می کنید، باشد و مصرف ایبوپروفن هم کمک چندانی به برطرف شدن این اختلال نمی کند. اما اگر مشکل شما از تنبلی جریان خون تان ناشی شده، با مصرف کندر می توانید اختلال به وجود آمده را برطرف کنید. کندر که یکی از گیاه های بومی جنوب شرقی آسیا است، هم التهاب اندام هایی که باعث کلافه شدن تان از درد شده اند را کم می کند و هم با بهبود گردش خون در بدن تان، حال شما را بهتر می کند.

روغن ماهی

تاثیر روغن ماهی و دیگر خوراکی های حاوی اسید های چرب و امگا۳ در مبارزه با پوکی استخوان و ورم مفاصل بارها در بررسی های پژوهشگران ثابت شده است. روغن ماهی که به صورت موضعی و خوراکی می تواند مصرف شود، یک ضدالتهاب قوی است که گاهی به عنوان جایگزینی مناسب برای ایبوپروفن معرفی می شود. البته خواص این روغن محبوب به کم کردن التهاب و درد محدود نمی شود و برخی بررسی ها از تاثیر آن در درمان یا تسکین بعضی بیماری های روانی خبر می دهند.

زردچوبه

شما هم شنیده اید درد ضرب دیدگی پا را می توان با ضماد کردن زردچوبه روی آن کم کرد؟ دلیل چنین اتفاقی وجود کورکومین در این ادویه است. یکی از مفید ترین ترکیب های موجود در زردچوبه کورکومین است که گذشته از خاصیت ضد ویروسی اش، ضدالتهاب هم هست و می تواند دردهای ناشی از التهاب را به سادگی تسکین دهد. زردچوبه علاوه بر همه خاصیت هایی که گفتیم، یک ادویه ضدقارچ است و مصرف آن در غذاهای مختلف به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی اش می تواند شما را در برابر انواع سرطان ها بیمه کند.

پنجه گربه

روماتیسم مفصلی می تواند انجام کارهای ساده را هم برای مبتلایانش دشوار کند. اما چاره آرام کردن دردهای روماتیسمی، مصرف ایبوپروفن نیست. شما با گیاه پنجه گربه که این روزها پایش به عطاری های ایران هم باز شده، می توانید التهاب مفاصل تان را کم کنید و کمتر به خاطر آرتریت روماتوئید و بیماری های ناشی از التهاب بافت ها درد بکشید. البته گرچه این گیاه جزء گیاهان بی خطر و غیرسمی طبقه بندی شده، اما بهتر است درصورتی که قصد مصرف آن را دارید، در مورد میزان مصرفش با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

آلوئه ورا

چند سالی است که آلوئه ورا به سبد غذایی برخی خانواده های ایرانی وارد شده و از خاصیتی که برای پوست و مو دارد گرفته تا تاثیرش بر کاهش قند خون و درمان مشکلات گوارشی، همه آن را به یک گیاه دارویی محبوب تبدیل کرده اند. به عقیده محققانی که گیاهان دارویی را بررسی می کنند، آلوئه ورا هم می تواند یک مسکن خوب برای کسانی که از دردهای ناشی از التهاب شکایت می کنند باشد.

زنجبیل

زنجبیل تنها در روزهایی که سرماخوردگی و درد گوش و گلو کلافه تان کرده به شما کمک نمی کند؛ این گیاه ضددرد و ضدالتهاب سال هاست در کشور های آسیایی به عنوان دارویی برای آرام کردن علائم PMS یا سندرم پیش از قاعدگی استفاده می شود. کافی است در روزهای قاعدگی تان ۴ وعده ۲۵۰ میلی گرمی از آن را مصرف کنید تا درد و سنگینی ناشی از pms کمتر آزارتان دهد.

روغن زیتون

شاید تاثیر استفاده از روغن زیتون به سرعت قرص ایبوپروفن خودش را نشان ندهد، اما این داروی طبیعی هم از نظر متخصصانی که گیاهان دارویی را مطالعه می کنند، در گروه داروهای ضدالتهاب قرار دارد. بررسی ها حاکی از این است که روغن زیتون هم یک ضدالتهاب قوی است که می تواند جای ایبوپروفن را در خانه شما بگیرد.

ریحان

گیاه ریحان تنها یک چاشنی خوب برای غذاهایی که می پزید نیست. ریحان هم پیری زودرس را از شما دور می کند و هم به دردهای ناشی از تورم و مشکلات التهابی، مجالی برای آزار دادن تان نمی دهد. تاثیر درمانی گیاه بر مشکلات کبدی، مغزی و قلبی ثابت شده و به خاطر آنتی اکسیدان فراوانی که دارد، ضدپیری و ضدالتهاب هم هست.

آویشن درمانی کنید

گرچه مصرف روغن آویشن به صورت خوراکی می تواند خطرناک باشد، اما محققان می گویند اگر از آن به عنوان یک ضددرد موضعی استفاده شود، می تواند از ایبوپروفن هم سریع تر درد را ساکت کند. به گفته آنها، دردهای شکمی مانند اسهال، معده درد، آرتریت و حتی قولنج را می توان با کمک این روغن طبیعی تسکین داد و جالب اینجاست که بررسی ها ثابت کرده این مسکن گیاهی در تسکین درد های قاعدگی از ایبوپروفن هم موثرتر است.

به ایبوپروفن رو دست بزنید

سازمان بهداشت جهانی، ایبوپروفن را در فهرست داروهای اساسی قرار داده که باید در هر مرکز درمانی موجود باشد. ایبوپروفن و داروهایی مثل ژلوفن که داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی هستند، می توانند دردهای ناشی از آرتریت (التهاب مفصل)، قاعدگی دردناک، حملات نقرس و آسیب های حین ورزش را آرام کنند و با کم کردن التهاب بافت های بدن، به عنوان یکی از پرطرفدارترین مسکن های رایج شناخته می شوند. اما به باور محققان، گاهی گیاهان دارویی می توانند از این قرص های تاییدشده هم در کاهش درد موثرتر باشند.

منبع: آفتاب