بازیگری برای همه فصلها!

 

شب عزت‎الله انتظامی عصر چهارشنبه ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۴ با همکاری مجله بخارا ، بنیاد فرهنگی هنری ملت و انتشارات سخن برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علی دهباشی به اطلاع حاضران رساند که متأسفانه دقایقی پیش آقای مجید انتظامی به ما خبر داد که استاد انتظامی را به دلیل مشکلاتی که از نظر تنفسی برایشان پیش آمده برای اطمینان بیشتر به بیمارستان منتقل کرده‎اند و اگر شرایطشان بهتر شود شاید بتوانند در این نشست با ما همراه شوند

DSC0035-772x1024.

علی دهباشی ـ عکس از متین خاکپور

پس از آن دهباشی از محمود دولت‎آبادی دعوت کرد تا اولین سخنران این مراسم باشد و دولت‎آبادی نیز از عزت‎الله انتظامی چنین یاد کرد:

« همه کسانی که در اینجا جمع شده‎اند برای ادای احترام به استاد عزت‎الله انتظامی آمده‎اند. این مهم است که هنرمندان و جامعه فرهنگی کشور ما نسبت به هنرمندان خودش همیشه واکنش مناسب داشته . برای آقای انتظامی سخن بسیار می‎توان گفت برای این که من این فرصت را داشتم که در فاصله چهل پنجاه سال ایشان ار از دور و نزدیک نگاه کنم و از او بیاموزم.

عزت‎الله انتظامی برای من فقط یک هنرمند صحنه و سینما نبوده، عزت‎الله انتظامی برای من یک هنرمند زندگی بوده، از نظر من. امروز وقتی به اینجا می‎آمدم، فکر می‎کردم اگر بخواهیم بگوییم که اخلاق ایرانی، این هجای بلند ایران بار حماسی پیدا می‎کند. می‎توانیم بگوییم اخلاقی که من در عزت‎الله انتظامی دیدم اخلاق ایرانی بوده در زندگی‎اش. برای این که او خیلی انعطاف‎پذیر بوده همیشه و حقوق حق خودش را همیشه ستانده ، هم از طریق این انعطاف‎پذیری، هم به واسطه سماجتی که در روحیه و رفتار داشته . همیشه در حاشیه اجتماعیت هنز زندگی کرده و بحمدالله سلامت هم بدر آمده. همه اینها، مجموعه خصیصه‎های شاخص و بسیار ریزه‎های دیگری که می‎شود به موقع، اگر حوصله‎اش باشد، گفت کاراکتر شخصیتی را می‎سازد که می‎شود عزت‎الله انتظامی .

DSC0031-628x1024

محمود دولت آبادی ـ عکس از متین خاکپور

به هر حال ما حق داوری شخصی نداریم ولی جامعه ایران یک نهادینگی دارد، وجدان پنهانی دارد که در افراد خودش نظر می‎کند و داوری می‎کند و ما را این می‎سپریم به همان وجدان جمعی . من می‎توانم می‎گویم که خودم از آقای انتظامی آموخته‎ام ، بسیاری خصیصه‎های پسندیده داشته که گرفتم و آن چیزهایی که من نپسندیدم به حساب این که جزو مجموعه‎ای از کاراکتر این شخصیت است باز هم برایش احترام قایل شدم و سکوت کردم.

به هر حال من اینجا آمدم تا ادای احترامی بکنم و از خدمتشان مرخص بشوم . حیف شد که ایشان را ندیدم. امیدوارم فرصت بشود به منزل ایشان بروم و از ایشان دیدار بکنم.»

 

Check Also

رقص و اواز

غزالی و رقص و آواز   امام محمد غزالی حجه الاسلام و روحانی عالیقدر عصر سلجوقی …