ایده زن ایرانی که مورد تحسین جهانیان قرار گرفت

حس زندگی را این روزها می‌توان با 300 متر قدم زدن روی پلی در قلب تهران که یکی از آلوده ترین شهرهای دنیا است لمس کرد. خنکای نسیم بهاری روی پل طبیعت نوازشگر چهره‌های خسته‌ای است که برای فرار از دود و آلودگی صوتی بر بلندای این پل می‌ایستند. شنیدن نغمه پرندگان و تماشای زیبایی شهر در غروب آفتاب زیباترین حسی است که می‌توان بر فراز یکی از شاهکارهای معماری پایتخت لمس کرد.

ایده این بانوی جوان و 3 تن از همکارانش مورد تحسین جهانیان قرار گرفت

پل‌ها همیشه محلی برای گذر نیستند. گاهی می‌توان روی آن ایستاد و به صدای آب روان گوش داد. می‌توان ایستاد و به زیبایی‌های اطراف خیره شد. می‌توان ایستاد و به غروب زیبای خورشید نگاه کرد. به پرنده هایی چشم دوخت که بر کناره‌های پل نشسته و آواز می‌خوانند. به خودروهایی چشم دوخت که در زیر پل برای عبور از یکدیگر رقابت می‌کنند. تماشای این زیبایی‌ها تنها با ایستادن روی پل میسر می‌شود و همین تفکربود که باعث شد چند جوان ایده ساخت پل زیبایی را در قلب پایتخت طراحی کنند. پل طبیعت ساخته ذهن و ایده نسل جوانی است که به یکی از جاذبه‌های دیدنی تهران تبدیل شده است. پل زیبای انسان‌محوری که پیاده راهی است برای آن‌ها که دل‌شان هوای سفرکرده است.

خودش  هم‌ فکر نمی‌کرد طرحی که روی کاغذ اجرا می‌کند روزی به سازه‌ای ۲ هزار تنی تبدیل شود و از آن به‌عنوان پل زیبایی یاد کنند. پلی که به یکی از نمادهای شهر تهران تبدیل شده است. ۲6 ساله بود که در مسابقات طراحی پل طبیعت شرکت کرد، سال بعد  طرحش برگزیده شد و حالا ۳۱ ساله و  پل طبیعت ساخته‌شده است. طرح لیلا عراقیان معمار 31 ساله مهرماه سال گذشته محقق شد و با افتتاح پل طبیعت اثری هنری – معماری از یک زن جوان معمار ایرانی در اختیارمردم تهران و توریست‌های این شهر قرار گرفت.

علاقه زیاد او به  نقاشی وتشویق‌های خانواده باعث شد تا علاقه اش را دنبال کند و رشته معماری را برای تحصیل در دانشگاه شهید بهشتی برگزیند. پس از فارغ التحصیلی برای ادامه تحصیل به کانادا رفت و در دانشگاه UBC ونکوور در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرد. سال اول تحصیل در کانادا بود که شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد فراخوان شرکت در مسابقه طراحی یک پل پیاده را ارائه کرد. او این پروژه را در کنار علیرضا بهزادی و سحر یاسایی از اعضای یک شرکت سازه‌های پارچه‌ای طراحی کرد. با برنده شدن این طرح در مرحله دوم مسابقه ساخت این پل زیبا از سه سال قبل آغاز شد و مهرماه سال گذشته به بهره برداری رسید. دید 360 درجه‌ای از بالای پل و همچنین سه طبقه بودن آن برای عبور کالسکه، دوچرخه و انسان از ویژگی‌های بارز این پل زیباست که بوستان‌آب و آتش را به بوستان طالقانی متصل می‌کند.

لیلا عراقیان که فرزند دوم خانواده است می‌گوید: این روزها وقتی بر فراز پل طبیعت می‌ایستم با دیدن رضایتمندی و برق خوشحالی در چشمان مردم و از اینکه این پروژه با موفقیت به پایان رسید، اعتماد به نفس پیدا می‌کنم.

پل طبیعت  جزء پنج انتخاب برتر 300 معمار برجسته جهان در مسابقه بین المللی  معماری شهری در سال 2015 که مقر آن در نیویورک است، شد.  همچنین طرح این پل زیبا در بخش پل‌ها و بزرگراه‌ها در این مسابقات بیشترین آرای مردمی را که به صورت آنلاین انجام می‌گرفت، کسب کرد و منتخب مردم شد.

لیلا عراقی معمار جوان ایرانی و از اعضای مؤسس شرکت سازه‌هــــای پارچه ای از جرقه‌ای که برای طراحی این پل درذهنش زده شد این‌گونه می‌گوید: پل طبیعت دومین کار گروه ما بود و قبل از آن پل ابریشم را طراحی و توسط پیمانکار آن را به مرحله بهره برداری رساندیم. بر اساس طرح جامع اراضی عباس آباد احداث 7 پل برای سهولت دسترسی مردم  به اراضی عباس آباد و کاربری های فرهنگی و تفریــحی آن پیش بینی شده است.

ایده این بانوی جوان و 3 تن از همکارانش مورد تحسین جهانیان قرار گرفت

پل های ابریشم و پل طبیعت بخشی از این طرح‌ها بودند که طراحی و عملیات اجرایی مجموعه این دو پل توسط شرکت انجام شد.

وی ادامه داد: چند سال قبل همراه مدیرعامل شرکت در یکی از خیابان‌های ظفر با صحنه جالبی مواجه شدیم. روی یکی از پل هایی که روی رودخانه قرار داشت یکی از ساکنان آنجا مبل کهنه‌ای قرار داده بود. این پل در جایی قرار داده شده بود که می‌توانستی روی آن بنشینی و رودخانه را تماشا کنی. دیدن این صحنه جرقه‌ای را در ذهن ما ایجاد کرد. همه ما تصوری که از پل داریم جایی برای عبور است و هیچ‌گاه به این موضوع فکر نمی‌کنیم که می‌توان روی پل ایستاد یا ساعت‌ها نشست و به مناظر اطراف و همچنین رودخانه یا جوی آبی که از زیر پل عبور می‌کند خیره شد.

پس از ساخت پل ابریشم که دارای 130 متر طول و 10 متر عرض است و به طول حدود 200 متر ارتباط بین پارک بنادر و پارک سفرآسمانی واقع در ضلع جنوب بزرگراه همت را برقرار می‌سازد شرکت نوسازی اراضی عباس آباد فراخوانی برای شرکت در مسابقه طراحی یک پل در این منطقه بین پارک‌های آب و آتش و طالقانی داده بود. سال 1388 وقتی این فراخوان داده شد من در سال اول کارشناسی ارشد معماری در کانادا تحصیل می‌کردم. همراه همکارانم تصمیم گرفتیم در این مسابقه شرکت کنیم. در مسترپلنی که از سوی شرکت نقش جهان ارائه شده بود قرار بود دو پل به‌ عنوان گذرگاه پیاده برای اتصال دو جبهه شرقی و غربی بزرگراه مدرس در نظر گرفته شود  ولی در ادامه تصمیم گرفته شد یک پل با ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد از جمله دید 360 درجه‌ای و همچنین استفاده از مصالحی که مقاومت بالایی دارند و توجه به مسائل محیط ‌زیست در آن دیده شود. طرح ما در مرحله اول پذیرفته شد و در مرحله دوم طرح من برگزیده شد. با توجه به اینکه قرار بود پل طبیعت  در نقطه‌ای احداث شود  که تمامی شاهراه‌های پایتخت مانند بزرگراه مدرس، همت، حقانی و رسالت از بالای آن  به خوبی دیده شود، محل جانمایی آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار بود. نخستین نکته‌ای که در طراحی این پل در نظر گرفتم این بود که پل جایی برای ماندن باشد نه عبور کردن. بعد از برگزیده شدن طرح ما ساخت پل را آغاز کردیم و خوشبختانه پیمانکار نیز بخوبی طرح ما را اجرا کرد. ساخت این پل سه سال طول کشید و در معماری آن به مسائلی از جمله پیچ مسیر پل، مکان‌های مناسبی برای نشستن و همچنین دید باز به همه طرف توجه کردیم. ساخت پل طبیعت به مساحت 7 هزار متر مربع آغاز شد و من برای اینکه بر نحوه ساخت نظارت داشته باشم از کانادا به ایران‌آمدم. با توجه به اینکه این پل در سه طبقه و روی سه ستون ساخته شده است احساس خوبی دارم که می‌بینم مردم از آن لذت می‌برند.

پلی برای زندگی

ایده این بانوی جوان و 3 تن از همکارانش مورد تحسین جهانیان قرار گرفت

سه سال از روزی که طرح پل طبیعت با دستان بانوی معمار ایرانی روی کاغذ کشیده شد گذشت. روزی که پل به بهره برداری رسید کمتر کسی باور می‌کرد یکی از شاهکارهای معماری خاورمیانه در قلب پایتــــخت ایران قرار گرفته باشد.

مهندس علیرضا بهزادی یکی دیگر از اعضای اجرایی این طرح که طراحی و ساخت پل طبیعت را برعهده داشته است  از ویژگی‌های خاص این پل و فراز و نشیب هایی که برای ساخت آن وجود داشت این‌گونه می‌گوید: در زمان طراحی این پل ناخودآگاه از همه معماری‌های پل‌های ایران و همچنین کشورهای دیگر الهام می‌گرفتیم. نکته‌ای که برای ما اهمیت داشت این بود که پل نباید همیشه حس رفتن را به ما بدهد و باید طراحی آن به گونه‌ای باشد که حس ماندن را در وجودمان تقویت کند.

این ویژگی در پل‌هــــای خواجو و سی و سه پل اصفهان وجود دارد. جایی که توریست‌های زیادی روی آن ساعت‌ها می‌ایستند و به مناظر اطراف و همچنین رودخانه‌ای که از زیر آن عبور می‌کند، خیره می‌شوند. در طراحی این پل همه استانداردهای جهانی در نظر گرفته شد و از نظر تکنولوژی نیز از بهترین نوع فولاد و همچنین جوش کنترل شده استفاده کردیم. مساحت این پل ۷ هزار متر مربع است که ۷۲۰ متر آن به فضای سبز و ۴۸۰ متر آن به رستوران‌ ها، کافی‌شاپ و دیگر فضاهای فرهنگی و تفریحی اختصاص داده شده و مردم  می‌توانند روی کفپوش‌ های چوبی پل با مساحتی حدود ۵۱۰۰ متر مربع پیاده روی کرده یا از مسیرهای دوچرخه‌سواری و کالسکه‌سواری لذت ببرند.

وی با بیان اینکه ارتفاع این پل 40 متر است، گفت: روی پل به تفکیک سه مسیر مشخص اسب‌رو و کالسکه‌رو، دوچرخه‌رو و انسان‌رو در نظر گرفته شده است. پس از ساخت پل من نخستین کسی بودم که با دوچرخه از روی آن عبور کردم. در آن لحظات به چیزی جز لذت بردن فکر نمی‌کردم. حس زندگی را با همه وجود لمس کردم و خوشحالم که این پل مورد توجه مردم قرار گرفته است.

روزنامه ایران

Check Also

ایرانی ها و هندی ها، موفق‌ترین مهاجران آمریکا

پس از هندی ها، موفق ترین گروه مهاجران از نظر سطح تحصیلات و میزان درآمد …