اولین شغل باراک اوباما و اپرا وینفری چه بود؟

اپرا2

 شکی نیست که شرایط مالی مناسب و حمایت والدین می‌توانند نقش به‌سزایی در پیشرفت و موفقیت افراد داشته باشند. نمونه‌ی افراد موفقی که از همان کودکی هم از وضع مالی مناسب و حمایت والدین برخوردار بوده‌اند (مانند بیل گیتس) زیاد است؛ اما در ادامه با ۱۸ نفری آشنا خواهیم شد که ثابت کرده‌اند مسیر موفقیت همیشه هم مستقیم و هموار نیست.

اولین شغل ۱۸ نفر از افراد بسیار موفق دنیا

شاید با نگاه به افراد موفق و تاثیرگذار با خود بگوییم که شرایط نابرابر موجب پیشرفت آن‌ها شده‌ است و اگر شرایط طور دیگری رقم می‌خورد، چه بسا الان ما جای آن‌ها نشسته بودیم.

اما بسیاری از موفق‌ترین افراد دنیا دوران کودکی و نوجوانی معمولی و یا سختی را گذرانده و برای کسب درآمد دست به انجام کارهای عجیبی زده‌اند. در ادامه با  اولین مشاغل باورنکردی ۱۸ نفر از موفق‌ترین و تأثیرگذارترین افراد دنیا آشنا می‌شویم.


مارک کوبان کیسه زباله می‌فروخت

اولین شغل ۱۸ نفر از افراد بسیار موفق دنیا

مارک کوبان، کار آفرین و مالک تیم بسکتبال دالاس ماوریکس، در کودکی  یک جفت کفش گران قیمت اسنیکرز از پدرش درخواست می‌کند. پدرش در پاسخ به او می‌گوید که اگر کفش‌ها را می‌خواهی، باید برای خودت کاری دست و پا کرده و با پول خودت آن‌ها را بخری. او هم به توصیه‌ی پدر گوش کرده و رو به فروش کیسه‌ زباله به صورت خانه به خانه می‌آورد.

کوبان که در آن زمان ۱۲ سال سن بیشتر نداشت، با راهنمایی دوست پدرش کیسه‌های زباله را ۳ دلار بیشتر از قیمت خرید می‌فروخت.


لوید بلنکفاین در استادیوم تنقلات می‌فروخت

اولین شغل ۱۸ نفر از افراد بسیار موفق دنیا

لوید بلنکفاین که سمت مدیرعاملی شرکت تامین سرمایه‌ی گلدمن ساکس را بر عهده دارد، یکی از تأثیرگذارترین افراد وال‌استریت است. او هم راه موفقیت را از زمین خاکی (و البته بدون توپ پلاستیکی!) شروع کرد.

طبق کتاب بیوگرافی‌اش “پول و قدرت: چگونه گلدمن ساکس به فرمانروایی رسید؟”، بلنکفاین در خانه‌های ارزان قیمت ساخت دولت در بروکلین نیویورک بزرگ شد و به عنوان اولین شغل خود در استادیوم یانکی‌های نیویورک تنقلات می‌فروخت.


ریچارد برانسون تکثیر کننده‌ی آماتور پرنده بود

اولین شغل ۱۸ نفر از افراد بسیار موفق دنیا

برانسون، موسس میلیاردر گروه ویرجین، از همان روز اول برای خودش کار می‌کرد. طبق پستی در لینکداین، برانسون در سن ۱۱ سالگی به همراه بهترین دوستش نیک پاول شروع به پرورش طوطی‌سانان کردند تا آن‌ها را به همکلاسی‌هایشان بفروشند.

پرنده‌ها سریع‌تر از آن‌که بتوانند بفروشندشان تکثیر می‌شدند، پس آن‌ها مجبور شدند شانس خود را در بازار دیگری بیازمایند.

از آنجا که کریسمس نزدیک بود، آن‌ها درختان صنوبر کوچکی خریده، امیدوار بودند وقتی درخت‌ها بزرگ شدند با فروش آن‌ها پول خوبی به جیب بزنند. اما متاسفانه تعدادی خرگوش‌ درخت‌ها را قبل از بزرگ شدن خوردند!


مریسا میر در یک خواربارفروشی کار می‌کرد

اولین شغل ۱۸ نفر از افراد بسیار موفق دنیا

مریسا میر، مدیرعامل یاهو، در مصاحبه با فورچون می‌گوید زمانی که ۱۶ سال سن داشته، به عنوان شغل تابستانی در فروشگاهی در ویسکانسین فروشندگی می‌کرده است.

او در ادامه می‌گوید آنجا بود که برای اولین بار ارزش اخلاق کاری را خودش به چشم دیده است. همچنین این شغل به او چیزهای زیادی راجع به اقتصاد خانواده، مبادلات تجاری روزانه‌ی افراد و سبک سنگین کردن ارزش خرید یاد داده است.


بث کامستاک در کارخانه‌ی تولید لوازم آشپزخانه کار می‌کرد

اولین شغل ۱۸ نفر از افراد بسیار موفق دنیا

کامستاک مدیر ارشد بازاریابی جنرال الکتریک است و بر ایجاد سرویس استریم ویدئوی هولو (Hulu) نیز نظارت داشته است. اما قبل از اینکه وارد دنیای حرفه‌ای شود، در کارخانه‌ی رابرمید که وسایل آشپزخانه تولید می‌کند، ارزش کار سخت را آموخت.

او در یک پست لینکداین توضیح می‌دهد که تابستان بعد از سال اول کالج، برای فاصله گرفتن از محیط آکادمیک و استراحت از کار دانشگاهی، به عنوان شغل تابستانی این کار را انتخاب کرد؛ اما تا به خودش آمد دید که در این کار غرق شده است. او هنوز هم به اینکه به واسطه‌ی شغل اولش نحوه‌ی کار کردن گروهی برای غلبه بر دوران سخت کاری را آموخته است افتخار می‌کند.


کت کول پیشخدمت رستوران‌ بود

اولین شغل ۱۸ نفر از افراد بسیار موفق دنیا

قبل از اینکه کول رئیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای کیک و شیرینی سینابون شود، ۱۵ سال در رستوران‌های هوترز کار می‌کرد.

کولز در ۱۷ سالگی به عنوان یک پیشخدمت معمولی در رستوران‌های زنجیره‌ای هوترز (که ملاکش برای استخدام افراد ظاهر آن‌ها است) شروع به کار کرد، اما با گذشت زمان نشان داد که قابلیت‌هایی فراتر از یک پیشخدمت ساده دارد و بالاخره در ۲۶ سالگی به مقام معاون ریاست رسید.

به گزارش فورچون، او بیشتر دهه‌ی سوم زندگی خود را صرف آموزش کارمندان و مدیران کرده است.


وارن بافت روزنامه فروش بود

اولین شغل ۱۸ نفر از افراد بسیار موفق دنیا

بافِت از زمان کودکی به پول درآوردن و پس انداز کردن علاقه داشت. امروز، بنا به گزارش فوربز، رئیس و مدیر عامل برکشایر هاتاوی ۶۱.۲ میلیارد دلار سرمایه دارد که او را به یکی از ثروتمندترین افراد دنیا تبدیل می‌کند.

طبق بیوگرافی‌اش، بافت در سن ۱۳ سالگی صبح‌هایش را با رساندن روزنامه‌ی واشینگتن پست به مشترکین می‌گذراند. در همان سال، او ۱۲۰۰ دلار از پس‌اندازش را بر روی یک زمین کشاورزی ۴۰ جریبی سرمایه‌گذاری کرد.


اوباما بستنی می‌فروخت

اولین شغل ۱۸ نفر از افراد بسیار موفق دنیا

حتی رئیس جمهور آمریکا و یکی از قدرتمندترین رهبران حال حاضر جهان هم در نوجوانی شغل پاره وقت ساده‌ای داشته است.

به گزارش تایمز، اوبامای نوجوان اولین شغل خود را در بستنی فروشی زنجیره‌ای بسکین-رابینز در هونولولو پیدا کرد.


اپرا وینفری در فروشگاه مواد غذایی کار می‌کرد

اولین شغل ۱۸ نفر از افراد بسیار موفق دنیا

امپراطوری رسانه‌ای اپرا وینفری او را به اولین زن سیاه‌پوست میلیاردر جهان تبدیل کرد. (طبق گزارش فوربز او ثروتی حدود ۳ میلیارد دلار دارد.) اما اپرا قبل از رسیدن به موقعیت فعلی، دوران کودکی سختی را گذرانده و با فقر دست و پنجه نرم می‌کرده است.

به گزارش فوربز اپرا هنگامی که در دوران نوجوانی با پدرش در نشویل زندگی می‌کرد، در یک فروشگاه مواد غذایی، درست کنار آرایشگاه پدرش، مشغول به کار بوده است.


مایکل دل در رستوران ظرف می‌شست

اولین شغل ۱۸ نفر از افراد بسیار موفق دنیا

مایکل دل، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت دل، از روزهای اوج و دوران شکوفایی PC استفاده کرد و به قدرت رسید. امروز ثروتِ وی حدود ۱۸.۷ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

اما قبل از اینکه دل به پر و بال گرفتن صنعت کامپیوترهای شخصی کمک کند، بنا به بیوگرافی‌اش، به عنوان اولین شغل در سن ۱۲ سالگی در یک رستوران‎‌ چینی ظرف می‌شست.


دیوید مورداک در پمپ بنزین کار می‌کرد

اولین شغل ۱۸ نفر از افراد بسیار موفق دنیا

مورداک، رئیس و مدیر عامل ۹۱ ساله‌ی صنایع غذایی Dole، شرکتش را به بزرگ‌ترین تولید کننده و فروشنده‌ی میوه و سبزیجات در سطح جهان تبدیل کرد. او که امروزه ثروتی حدود ۲.۹ میلیارد دلار دارد، دوران کودکی را با فقر گذرانده و تحصیل در دبیرستان را کنار گذاشت.

بعد از ترک تحصیل، مورداک در یک پمپ بنزین کار می‌کرد تا اینکه در سال ۱۹۴۳ به عنوان سرباز وظیفه به ارتش پیوست.


جکی زنر در مسابقات هاکی هات داگ می‌فروخت

اولین شغل ۱۸ نفر از افراد بسیار موفق دنیا

زنر مدیرعامل شرکت خیریه‌ی Women Moving Millions است و در سال ۱۹۹۶ موفق شد تا اولین زنی باشد که شریک تجاری گلدمن ساکس لقب می‌گیرد.

او دوران نوجوانی خود را با فروش تنقلات در مسابقات هاکی استادیوم محل زندگی‌شان در کانادا می‌گذراند. خود او در پستی در لینکداین می‌گوید که اداره‌ی یک دکه‌ی شلوغ و انجام سریع معاملات، بهترین تمرین برای انجام معاملات در طبقه‌ی تجاری وال استریت است.


تی. بون پیکنز روزنامه به دست مشترکان می‌رساند

اولین شغل ۱۸ نفر از افراد بسیار موفق دنیا

پیکنز که رئیس شرکت پوشش سرمایه‌ی BP است، شم اقتصادی تهاجمی خود را در سنین نوجوانی نشان داد.

درست مثل وارن بافت، پیکنز هم روزنامه‌ رسان بود. در سن ۱۲ سالگی با از میدان به در کردن رقبا توانست تعداد خانه‌های تحت پوشش خود را از ۲۸ به ۱۵۶ افزایش دهد. او می‌گوید این کار ارزش گسترش کسب و کار از طریق خریدن شرکت‌های رقیب را به او آموخت.


جف بزوس در مک دونالدز همبرگر درست می‌کرد

اولین شغل ۱۸ نفر از افراد بسیار موفق دنیا

بر اساس کتاب “فرصت طلایی: مشاغل قابل توجهی که در مک دونالدز شروع شدند” موسس و مدیرعامل آمازون، غول خرده فروشی‌های اینترنی، اولین کارش (که شغلی تابستانی بود) را با کباب کردن همبرگر در آشپزخانه‌های مک دونالدز به دست آورد.

بزوس می‌گوید:

“چالش برانگیزترین چیز ادامه به کار با سرعت مناسب در زمان شلوغی بود. مدیر مک دونالدز ما عالی بود. نوجوانان زیادی زیر دست او کار می‌کردند و او همه‌ی ما را حتی هنگام خوش گذراندن و تفریح متمرکز بر روی کار نگه می‌داشت.”


دونالد ترامپ بطری خالی جمع می‌کرد

اولین شغل ۱۸ نفر از افراد بسیار موفق دنیا

دونالد ترامپ میلیاردر، غول بازار املاک و مسکن و شخصیت جنجالی این روزهای دنیای سیاست، هرچند در خانواده‌ای ثروتمند بزرگ شد اما پدرش همواره می‌خواست ارزش پول را به او بفهماند.

وقتی که کودک بود پدرش او و برادرش را به محل ساخت و ساز املاک می‌برد و مجبورشان می‌کرد تا بطری‌های خالی نوشابه را جمع کرده و با پس دادن آن‌ها پول جمع کنند. او می‌گوید از این راه پول چندانی عایدش نمی‌شد، اما این کار به او آموخت که برای پول درآوردن باید کار کرد.


مایکل بلومبرگ ماشین پارک می‌کرد

اولین شغل ۱۸ نفر از افراد بسیار موفق دنیا

شهردار سابق نیویورک که حالا ثروتی تقریباً برابر با ۳۸.۱ میلیارد دلار دارد؛ از یک خانواده‌ی طبقه‌ی متوسط می‌آید.

او هنگامی که در دانشگاه جان هاپکینزدانشجو بود، به عنوان خدمه‌ی پارکینگ کار می‌کرد تا بتواند از عهده‌ی بازپرداخت وام کمک درسی خود برآید.


مادلین آلبرایت لباس زیر می‌فروخت

اولین شغل ۱۸ نفر از افراد بسیار موفق دنیا

آلبرایت اولین زنی بود که توانست به مقام وزارت امور خارجه‌ی آمریکا دست پیدا کند. طبق بیوگرافی‌اش خانواده‌ی ضد شوروی او از طرف حزب کمونیست در خطر بودند و به همین دلیل به عنوان پناهنده‌ی سیاسی از چکسلواکی به آمریکا پناه آورده بودند.

در مصاحبه با فوربز می‌گوید که اولین شغل او فروش لباس زیر در یک فروشگاه در دنور بوده است. او همچنین می‌گوید با وجود اینکه تقریباً درآمدی نداشت، اما این شغل به او آموخت که چگونه در شرایط سخت با مردم برخورد کند.


چارلز شواب گردو و مرغ می‌فروخت

اولین شغل ۱۸ نفر از افراد بسیار موفق دنیا

شواب، بنیان‌گذار شرکت کارگزاری و بانکی چارلز شواب، طبق اطلاعات فوربز ثروتی حدود ۶ میلیارد دلار دارد. او در مصاحبه با مجله‌ی فارق التحصیلان دانشگاه استنفورد می‌گوید از سنین جوانی روحیه‌ی کارآفرینی داشته است.

شواب در یک خانواده‌ی متوسط در ساکرامنتوی کالیفرنیا بزرگ شد. وقتی بچه بود گردو بسته بندی می‌کرد و می‌فروخت و در حیاط پشتی خانه شان مرغ پرورش می‌داد.

آیا شما هم در دوران کودکی و نوجوانی دست به چنین کارهایی برای کسب درآمد زده‌اید؟ تجربه‌ی خود را با ما و خوانندگان زومیت در میان بگذارید.

zoomit.ir

Check Also

بیست تصویر و بیست جمله قصار از بزرگان: از آدری هپبورن و اسکورسیزی، تا وارهول و وینفری

  در دنیای شگفت انگیزی زندگی می کنیم اما هیچکس شاد نیست! دنیا به طرز …