«کیهان کلهر» قرار بود، این هفته -19 خردادماه- بعد از مدتها در ایران به روی صحنه برود؛ اما مجوزِ این برنامه از طرف ادارهی اماکن صادر نشد.کلهر در این زمینه گفته است: تا زمانی که فرهنگ و هنر ایران گروگان زورگیری و زور آزمایی جناحهای سیاسی است و خط مشی مشخصی برای اینگونه فعالیتها تعریف و اجرا نشده، بنده از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهم کرد.
به گزارش خبرنگار ایسکانیوز،کلهر، نامزدِ چهار دوره از جایزه گرمی، چهره بینالمللی موسیقی ایران، آهنگسازِ آثارِ متعدد در حوزه موسیقی کلاسیکِ ایرانی و نوازندهی چیرهدستِ کمانچه، جهانیترین چهرهی موسیقی ایران حالا همچنان بعد از چند سال محرومیت از اجرا در کشورش، نمیتواند به اجرای برنامه بپردازد.
او در این برنامه در نظر داشت برای اولین بار در ایران، کنسرتی همراه با «بروکلین رایدر» داشته باشد؛ در یک ماه و نیم گذشته نیز مقدماتِ چنین اجرایی فراهم شده بود؛ همهی مسائل از قبیل اخذ ویزاها، خرید بلیتها و مسایل اقامت از مدتها پیش تهیه شده بود؛ اما در روزهای محدودی مانده به برگزاری این برنامه که حتی سالنِ اجرای آن نیز مشخص شده بود – سالن میلاد- ادارهی اماکن به دلیل آنچه «ملاحظات امنیتی» دانسته، از صدور مجوز خودداري کرده است. «کیهان کلهر» در این خصوص به سایت «موسیقی ما» میگوید:« کنسرتها دوباره برگزار نخواهد شد. تا زمانی که فرهنگ و هنر ایران گروگان زورگیری و زور آزمایی جناحهای سیاسی است و خط مشی مشخصی برای اینگونه فعالیتها تعریف و اجرا نشده، بنده از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهم کرد.»
مقدماتِ این برنامه البته در یک سکوت کاملِ خبری انجام میشد. دلیلش نیز مشخص است؛ تا مجوز صادر نشود؛ هیچ گروهی امکانِ تبلیغ کردن ندارد و این گروه نیز باید از صدور مجوز که مدتها معطل نگاه داشته شده بود، آگاه میشد تا بعد از آن اطلاع رسانی کند. این در حالی است که اعضای گروه «بروکلین رایدر» اشتیاقِ بسیاری برای برگزاری این برنامه در ایران داشته و برای دریافتِ ویزای حضور در ایران به ایتالیا رفته بودند که با بهوجود آمدن این مشکل، به امریکا بازگشتهاند. به نظر میرسد نوازندهی برجستهی کمانچه و همچنین برگزار کنندگانِ این برنامه، متحمل ضررهای مادی و معنوی بسیاری شدهاند که به طور طبیعی کسی پاسخگوی آن نیست.
این اتفاقات در حالی رخ میدهد که «کلهر» در این روزها، کنسرتهای متعددی را در کشورهای گوناگون برگزار میکند که از جملهی آنان میتوان به اجراهای مشترکش با اردال ارزنجان و همچنین شجاعت حسینخان اشاره کرد که در اقصی نقاط دنیا برگزار میشود. او با همراهی گروه «بروکلین رایدر» نیز برنامههای متعددی را در کشورهای مختلف اجرا کرده است. او چند آلبوم نیز به همراه این گروه به انتشار درآورده است که از جملهی آنان میتوان به اثر «شهر خاموش» اشاره کرد. نخستین اجرای زندهی «شهر خاموش» در کارنگی هال منهتن نیویورک و با حضور نوازندگان اصلی صورت گرفت. همچنین در مینیاپولیس ایالت مینهسوتا ، نیویورک، دانشگاههای شیکاگو، ویرجینیا و چند شهر دیگر آمریکا، دانشگاه هاروارد واقع در ماساچوست ، کالیفرنیا، جشنواره موسیقی ساحل لاگونا در شهرستان اورنج و بسیاری دیگر از شهرها و کشورهای دنیا اشاره کرد. برای مثال همکاری کلهر و بروکلین رایدر در یک تور اروپایی از اتریش و به لندن رسید، با این وجود اما آنطور که مشخص است، امکانِ اجرایِ این برنامه در ایران وجود ندارد.
کلهر سالها برای شناساندن موسیقی ایرانی به غیر ایرانیها تلاش بسیاری کردهاست، همکاری وی با هنرمندان هندی از جمله «شجاعت حسین خان» (غزل) و یا با کوارتت کرونوس (Kronos Quartet) (جاده ابریشم)، یویوما و ارکستر فیلارمونیک نیویورک وی را به هنرمندی جهانی تبدیل کردهاست و شنوندگان زیادی در بین غیرایرانیها دارد.
ادارهی اماكن در روزهای گذشته، دو كنسرت مهم را لغو كرده است. كنسرت «جیپسی كینگز فامیلی» و البته «كیهان كلهر». این روند، نگرانی بسیاری را برای اهالی موسیقی به وجود آورده است؛ چرا كه میتوان آن را مشكلی دیگر بر هزاران مشكلی دانست كه هنرمندان عرصهی موسیقی با آن روبهرو هستند. در این میان، مشكل اینجاست كه با وجود صدور مجوز از طرف دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حالا نهادهایی دیگر مانع از اجرای برنامه میشوند.
فشار روی موسیقی زیاد است/ دلیل دلواپسی دلواپسان چیست
در این باره «پیروز اراجمند» -مدیرکل دفتر موسیقی- در گفتوگو با «موسیقی ما» درباره لغو این کنسرتها گفت، میگوید: «من امروز صبح گزارشی را برای دفتر وزیر آماده كرده و در آن مراتب اعتراض خود به این ماجرا را اعلام كردهام و هماكنون منتظر دستور وزیر هستم تا اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.»
او همچنین به گزارشی اشاره میکند که پیش از این در این خصوص به «كمیسیون هنر و معماری شورای انقلاب فرهنگی» ارائه داده و در آن دربارهی مخالفتهای ادارهی اماكن برای برگزاری كنسرتهای خارجی -با حضور هنرمندان ایرانی یا بدون حضور آنها- ارائه كرده است. ادارهی اماكن حتی با برگزاری كنسرت هنرمندان شرقی و جهان اسلام نیز مخالفت دارد. از همین روست كه «ارجمند» میگوید: «دولت به تعاملات فرهنگی و همچنین تعاملات دوسویه اعتقاد بسیاری دارد و این سیاست ادارهی اماكن با این مسأله در تضاد است. ما حتی برای عید فطر، به عنوان یكی از بزرگترین اعیاد اسلامی، از هنرمندان كشورهای مسلمان تونس، مراكش، عراق، سوریه و لبنان دعوت كرده بودیم تا برای اجرای برنامه در ایران حضور داشته باشند و حالا آن برنامه را نیز باید «كأن لمیكُن» تلقی كرد. در حالی كه این برنامهها با ماهیت اسلامی-ایرانی در راستای سیاستهای كل نظام است و از همین روی، ادارهی اماكن، باید پاسخگو باشد كه چرا با اجرای چنین برنامههایی مخالف است.»
او در پاسخ به این سوال كه حال علاوه بر حضور گروههای «دلواپسان»، فرمانداریها، ادارهی ارشاد شهرستانها و… هنرمندان عرصهی موسیقی باید با این مشكل جدید چه برخوردی داشته باشند، میگوید: «من هم با شما موافق هستم كه فشارها روی موسیقی بسیار زیاد است. ای كاش كسانی كه نگران برگزاری كنسرت با مجوزهای رسمی و با وجود دقت ما در شئون كشور هستند، این نگرانی را در راههای درستتری به خرج میدادند و به این نكته توجه میكردند كه وزارت ارشاد، خود دقت فراوانی روی تمام موارد یك كنسرت از جمله شعر، موسیقی و غیره دارد.»
ارجمند در انتها خواستار اعتماد بیشتر به اهالی موسیقی شده و میگوید: «به نظر میرسد حالا بیشترین فشار روی اهالی موسیقی است؛ آن هم در حالی كه «هنر موسیقی» از بركات انقلاب ماست و در این سالها خود هنرمندان موسیقی توانستهاند، موسیقی ناب و اصیل را گسترش داده و مانع رواج موسیقیهای مبتذل میان عامهی مردم شوند.»
منبع: iscanews.ir