استندآپ کمدین های اصل را بشناسید

رابی2

در شرایطی که بیشتر کمدین های برنامه خندوانه به هیچ وجه ساختار استندآپ کمدی را نمی شناسند، بد نیست نگاهی داشته باشیم به تعدادی از کمدین های مطرح دنیا در این زمینه که البته در بیشتر مواقع به عنوان بازیگرهای خوبی نیز شناخته می شوند.
م
جورج کارلین

استندآپ کمدین های اصل را بشناسید

کارلین یکی از آن چهره هایی بود که با درگذشتش در سال 2008 دنیای کمدی برای مدتی دیگر بامزه نبود. کارلین به عنوان یکی از اولین کمدین های آمریکا شناخته می شود که توانست مسائل سیاسی را به شکلی جالب توجه وارد استندآپ کمدی کند.

معمولا کارلین به عنوان نمادی از کمدی سیاه شناخته شده و اصل تمرکز خود را روی تابلو هایی قرار داده بود که برای سال ها جامعه گرفتار آنها بود. از جمله کارهای قابل توجه کارلین می توان به حضور سه دهه ای او در «تونایت شو» و البته مجموعه ای از کمدی های شبکه اچ بی او اشاره کرد.


دیو چپل

استندآپ کمدین های اصل را بشناسید

هرچند دیو چپل کار خودرا با حضور در فیلم های کمدی چهره مطرحی همچون مل بروکس آغاز کرد، اما در ادامه توانست با حضور در تعدادی از مجموعه های کمدی به عنوان یکی از نابغه های کمدی دنیا شناخته شود. زمانی چپل توانست تبدیل به یکی از مهره های اصلی دنیای کمدی شود که برنامه «چپل شو» را ساخت. این برنامه در ژانر کمدی اسکچ قرار می گیرد که «ساعت خوش» خودمان هم در آن قرار می گیرد.


ریچارد پریور

استندآپ کمدین های اصل را بشناسید

پریور به عنوان یکی از اولین کمدین های مطرح و سیاه پوست آمریکا شناخته می شود؛ چهره ای که عمده محبوبیت خود را به واسطه استندآپ کمدی های مرتبط با نژادپرستی به دست آورده. نکته قابل توجه این است که جری سینفیلد لقب پیکاسوی کمدین ها را به پریور داده است. ریچار پریور که در سال 2005 جان خود را از دست داد، در زمان فعالیتش موفق به کسب پنج جایزه گرمی (برای شاخه ای مرتبط به آثار صورتی کمدی) و یک جایزه امی شد.


لوئی سی کی

استندآپ کمدین های اصل را بشناسید

لوئی سی کی به عنوان یکی از لوین کمدین هایی شناخته می شود که توانسته داستانی مشابه با زندگی خود را در قالب سریال در اختیار مخاطب قرار بدهد؛ کمدینی که تاکنون موفق به دریافت پنج جایزه امی شده و در سال های اخیر با موفقیت سریال لوئی به محبوبیت بالایی دست پیدا کرده.

نکته قابل توجه این است که لئوی سی کی به عنوان یکی از معدود کمدین هایی شناخته می شود که بلیت برنامه هایش را شخصا به طرفدارهایش فروخته و تمام فیلم های اجراهایش را به صورت رایگان در وب سایتی قرار می دهد.


کریس راک

استندآپ کمدین های اصل را بشناسید

این کمدین انگلیسی یکی از معدود اشخاصی است که در گذشته به عنوان کمدین، مجری یکی از برنامه های مهم تلویزیون نیز بود. «ستردی نایت لایو» یک به عنوان اصلی ترین برنامه شبکه ان بی سی شناخته می شود، در ابتدای دهه 90 میزبان کریس راکی بود که طی سال های اخیر توانسته با حضور در فیلم های متعدد به محبوبیت بالایی دست پیدا کند. راک در بیشتر مواقع به واسطه شوخی هایش با دیگر ستاره های سینما و تلویزیون مطرح شده.


رابین ویلیامز

استندآپ کمدین های اصل را بشناسید

هرچند در ایران ویلیامز به عنوان بازیگر سینما شناخته می شود، اما این چهره فقید دنیای کمدی عمده شهرت خود را با اجراهای استندآپ به دست آورده بود. هرچند بسیاری از کارشناس های این حوزه عقیده دارند، ویلیامز طنزی بزرگسالانه را ارائه نمی کرد، اما از حرکت های او روی صحنه و حرکاتی که با بدنش به نمایش می گذاشت، همواره به عنوان نقاط قوت او یاد می شود.

رابین ویلیامز طی سال های انتهای یزندگی اش گرایش عجیبی به کمدی سیاه پیدا کرده بود که به عنوان نشانه ای مشخص از افسردگی اش شناخته می شد.


ادی مورفی

استندآپ کمدین های اصل را بشناسید

مورفی یکی دیگر از بهترین استندآپ کمدین های تاریخ است که هرچند عمده شهرت خود را به واسطه حضور در فیلم های سینمایی و انتشار آلبوم های موسیقی به دست آورده بود، اما از همان ابتدا تعدادی از بهترین استندآپ کمدی های چند دهه اخیر را اجرا کرد.

نکته قابل توجه این است که در بیشتر مواقع مورفی سعی می کرد با چهره هایی متفاوت در صحنه حاضر شده و با تغییراتی که در خود ایجاد می کرد، گروه خاصی از مردم را مورد انتقاد و در اصل سوژه طنز خود قرار دهد.


بیل کازبی

استندآپ کمدین های اصل را بشناسید

کازبی به عنوان یکی از قدیمی ترین کمدین های آمریکا شناخته می شود که در قالب استندآپ برنامه اجرا می کردند. نکته قابل توجه این است که کازبی کار خود را با حضور در مجموعه تلویزیونی برای خردسال ها شروع کرده و در ادامه با اجرای یک بخش کمدی متوجه استعداد خود شد.

در ادامه، کازبی با ارائه تعدادی از بهترین آلبوم های کمدی تاریخ و البته اجرای استندآپ هایی خاص توانست در فهرست نابغه های دنیای کمدی قرار گیرد.


جری سینفیلد

استندآپ کمدین های اصل را بشناسید

در مقابل لئوی سی کی که سعی کرده سریالی را با محوریت طنز سیاه تولید کند، سال ها پیش جری سینفیلد سیتکامی با نام خود ساخت؛ سیتکامی که پیش از حضور فرندز به عنوان بهترین مجموعه کمدی تلویزیون شناخته می شد.

نکته قابل توجه این است که از آن به بعد سینفیلد  بیشتر در نقش تهیه کننده برنامه های مختلف ظاهر شد و البته مجموعه تلویزیونی خود را برای 9 فصل ادامه داد. سینفیلد همواره با طنزی شناخته می شود که در آن، زوایای خاصی از زندگی روزمره مردم هدف قرار می گیرد.


دنیل تاش

استندآپ کمدین های اصل را بشناسید

هرچند آلمان ها همواره به عنوان مردمی خشک شناخته می شوند، اما بدون شک یکی از بهترین کمدین های امروزی دنیل تاش آلمانی است؛ چهره ای که توجه خاصی به استندآپ کمدی داشته و البته با مطرح کردن بعضی موضوعات غیرقابل قبول از سوی جامعه توانسته به شکلی خاص شناخته شود.

نکته قابل توجه این است که تابش در یکی از اجراهای خود مسائلی را مطرح کرده و با عکس العمل منفی بعضی گروه ها مواجه شد. در ادامه نیز دیگر کمدین ها از او برای اجرای بدون سانسورش حمایت کرده بودند.

هفته نامه همشهری جوان

Check Also

عباس کیارستمی؛ آبروی سینمای ایران

کیارستمی در کنار ‘جنگل بدون برگ’ عکس: پوریا ماهرویان پوریا ماهرویان بی‌بی‌سی عباس کیارستمی٬ فیلمساز سرشناس …