از ورزش کردن در هوای سرد نهراسید

سرم2ا

با توجه به سرد شدن هوا و نزدیک شدن به فصل زمستان ورزش کردن در سرما ،موضوعی است که برای بسیاری از ورزشکاران مهم بوده و دانستن نکات علمی پیرامون آن ضروری به نظر می رسد.

ورزش کردن در فصل سرما و نکات مهم پیرامون آن فقط مخصوص رشته های ورزشی خارج از سالن نیست. زیرا حتی افرادی که در محیط های بسته به تمرین می پردازند از آنجاییکه برای شروع تمرینات خود از محیط سرد بیرون وارد سالن ورزشی می شوند، باید به نکات مهمی از قبیل گرم کردن بدن قبل از تمرینات توجه لازم را بکنند.
همچنین پس از انجام تمرینات خودبا توجه به اینکه عرق کرده اند ، نیز باید زمان کافی برای سرد کردن بدن اختصاص دهند و لباس کافی قبل از خارج شدن از سالن ورزشی بپوشند.
در بسیاری از ورزش های خارج سالنی که احتیاجی به لباس های محافظتی نیست هوای سرد باعث آسیب پذیری ورزشکار می شود. اغلب هنگام سرما ورزشکار می تواند با گرمای حاصل از فعالیت بدنی به طور طیبعی به فعالیت خود ادامه دهد اما در زمان استراحت طی دوره تمرین ممکن است نتواند به اندازه کافی گرم شود بنابراین مستعد آسیب و همچنین سرماخوردگی است.

اهمیت گرم کردن بدن در ورزش های زمستانی

در هنگام سرما، عضلات بدن معمولا منقبض می شوند و فشار خون به دلیل انقباض رگ ها کاهش می یابد، در نتیجه اکسیژن رسانی به بافت های بدن کم می شود و فرد احساس سرما می کند. لذا در فصل سرما توصیه می شود که ورزشکان  به آرامی بدن خود را گرم کنند تا عضلات طول اولیه خود را پیدا کرده، فشار خون افزایش یابد و با افزایش جریان خون، درجه حرارت بدن نیز بالا برود. البته این امر باید به آرامی  صورت بگیرد، زیرا حرکات شدید ورزشی باعث ایجاد خستگی زودرس در ورزشکاران می شود و در نتیجه بهره ی کافی را از ساعات ورزش نمی برد. همچنین این گونه حرکات، باعث گرفتگی عضلات و یا وارد آمدن آسیب های جدی تری به عضلات می شود. در نتیجه توجه به اصول گرم کردن آهسته ی بدن قبل از انجام حرکات ورزشی شدید، باعث پیشگیری از ایجاد این گونه آسیب ها می گردد.
همچنین در هوای سرد، بعضی از مکانیسم های حسی ما رو کُند می کند. گیرنده های عصبی بدن سردتر می شوند و در نتیجه، پیام های عصبی رو هم کُندتر منتقل می کنند. به همین دلیل در سرما، پاهای ما بی حس می شوند و نمی توانیم تعادل بدن مان رو درست حفظ کنیم. اگر در هوای گرم به شدت ورزش کنیم، پیام های درد به موقع به مغز می رسند و پیش از اینکه برای بدن مشکلی ایجاد شود، شدت ورزش رو کم می کنیم اما اگر هوا سرد باشد و بدون گرم کردن، شروع به دویدن یا ورزش کردن کنیم، ممکن است که بدن هنوز در حالت بی حسی باشد و پیام های درد رو به موقع به مغز مخابره نکند و در نتیجه، انقدر با شدت ورزش کنیم که دچار جراحت شویم.

آسیب های ناشی از سرما

آسیب های ناشی ازورزش کردن در سرما کمتر از آسیب های ناشی از گرما است اما هنوز در ورزش های زمستانی، ورزش های طولانی در هوای سرد و شنا در آب سرد با خطراتی همراه است زیرا سرد شدن کلی بدن که در آن درجه حرارت بدن به زیر 35 درجه می رسد خود خطرناک است و امکان آسیب های سرمایی موضعی نیز بالا است.
سرما می تواند باعث آسیب های عضلانی اسکلتی، سرما زدگی، یخ زدگی، یا اختلالات دستگاه تنفس ناشی از کاهش دمای بافت شود. برای جلوگیری از بروز این آسیب ها جایگزینی مایعات در محیط سرد بسیار حائز اهمیت است زیرا کاهش حجم خون باعث می شود مایع کمتری برای گرم کردن بافت ها وجود داشته باشد بنابراین در هوای سرد نیز در 2 هفته اول شروع تمرین باید توزین قبل و پس از تمرین انجام شود که این کار برای تخمین میزان کاهش آب بدن و جبران آن است.

فواید ورزش در هوای سرد  

-افزایش استقامت و قدرت بدنی
محققان معتقدند که در صورت رعایت نکات مطرح شده درباره ی ورزش و فعالیت بدنی در هوای سرد، مقاومت بدن در سایر فصول نسبت به انجام حرکات ورزشی حتی از نوع سنگین بالاتر می رود و بدن بهتر می تواند خود را با شرایط موجود تطبیق دهد. همچنین علاوه بر بالا رفتن استقامت، قدرت بدنی فرد نیز افزایش می یابد.
لباس مناسب بپوشید اما در این میان نباید فراموش کرد پوشش مناسب هم بسیار مهم و تاثیر گذار است و داشتن یک پوشش مناسب جهت حفظ گرمای تولید شده توصیه می شود. این پوشش باید طوری باشد که مانع اجرای حرکات ورزشی نشود و ورزشکار را حین انجام فعالیت به دردسر نیندازد. پوشش هایی مانند کلاه، هدبند، دستکش و همچنین پوشیدن بادگیر در مواقعی که شدت باد زیاد است،
مواردی هستند که می توانند تا حد زیادی گرمای ایجاد شده در حین حرکات ورزشی را حفظ نمایند.البته ورزشکاران در هنگام فعالیت بدنی  باید از توقف های طولانی مدت خودداری نماید و به طور مدام تحرک داشته باشد.
بهتر است لباس ها را به صورت لایه ای بپوشید تا با شروع عرق ریزی و افزایش دمای بدن بتوانید چند لایه از آن را بر دارید و در صورت نیاز دوباره آن ها را بپوشید. لایه داخلی باید از پارچه ای باشد که توانایی دور کردن و جذب عرق را داشته باشد.  از لباس های کتانی استفاده نکنید.

اگر هوا به اندازه کافی سرد باشد، در دومین لایه لباس باید پارچه ای استفاده شود که خاصیت عایقی داشته باشد مانند لباس پشمی. بالاخره، آخرین لایه باید ضد آب، ضد باد باشد و خاصیت عبور هوا از خود را داشته باشد. اگر دمای انگشتان دست و پا از دمای مرکزی بدن کمتر شد، حتماً از کلاه و دستکش استفاده کنید و در صورت نیاز از شال گردن یا ماسک صورت هم استقاده کنید تا هوایی که وارد ریه ها می شود را گرم کند. ترجیحاً کفشی با یک سایز بزرگتر بپوشید تا بتوانید جوراب های ضخیم برای گرم نگه داشتن و محافظت انگشتان پا از سرما بپوشید.

نقش تغذیه در سرما

غیر از پوشش مناسب باید بدانید از آن جایی که انجام حرکات ورزشی نیاز به انرژی بیشتری دارد و در هوای سرد این نیاز بیشتر می شود، ورزشکاران باید حتما در این روزها مصرف صبحانه ی کامل و استفاده از چربی ها و کربوهیدرات ها را فراموش نکنند. صبحانه ای متشکل از نان و تخم مرغ و یا نان و کره عسل به همراه میوه و آجیل که می تواند انرژی موردنیاز بدن را به شکل بهتری تامین نماید.

همچنین از آنجاییکه یکی از راه های افزایش تولید گرما ، تغذیه مناسب و فعالیت بدنی است. تغذیه کافی علاوه بر تولید گرما به وسیله حرکات سیستم گوارشی، انرژی لازم برای فعالیت های گرم کننده را در اختیار فرد قرار می دهد بنابراین در ورزش هایی که در سرما انجام می شود به خصوص در ورزش های طولانی مدت، تغذیه منظم در فواصل ورزش بسیار مهم خواهد بود. فعالیت عضلانی به وسیله لرز یا فعالیت ورزشی باعث گرم شدن بدن می شود. تغذیه مناسب و آمادگی جسمانی در اینجا نقش مهمی به عهده دارند.

توصیه های مهم هنگام ورزش کردن در هوای سرد

1- کرم ضد آفتاب را در هوای سرد فراموش نکنید.
2- آب بدن را تأمین کنید.
حتی اگر تشنه نیستید، قبل، حین و بعد از ورزش در هوای سرد مایعات بنوشید.مسیر باد را در نظر بگیرید.

3- به مسیر باد نیز توجه کنید.
اگر می توانید حداقل  برای نصف مدت زمان تمرین خود، پشت به مسیر باد تمرین کنید.

4- امکانات ورزشی تان را نسبت به هوا بررسی کنید
نسبت به ورزش و دمای هوا تعدیل های مورد نیاز را در لباس و وسایل ورزشی انجام دهید. به طور مثال، دوندگان نسبت به افرادی که پیاده روی می کنند لباس کمتری نیاز دارند و دوچرخه سواران باید از تایرهای مخصوص هوای سرد که آج برجسته دارند یا حتی از تایر های میخ دار مخصوص یخ استفاده کنند.مراقب سرمازدگی باشید

5- از یخ زدگی و کاهش دمای بدن جلوگیری کنید.
علامات اولیه سرمازدگی شامل بی حسی یا داشتن حس سوزنی شدن است. اگر بی حسی ادامه یافت حتماً اقدامات اولیه را انجام بدید. علائم کاهش دمای بدن شامل خستگی، عدم هماهنگی، با لکنت زبان حرف زدن و لرزش شدید است. اگر به سرمازدگی و کاهش دمای بدن مشکوک شدید، فوراً به اورژانش مراجعه کنید.

6- لباس های خیس را استفاده نکنید.
لباس های خیس و عرق زده را خیلی سریع از بدن بیرون آورید تا باعث سرما و یا کاهش دمای بدن نشوند.

7- وضعیت هوا را بررسی کنید
به شرایط آب و هوایی توجه کنید. اگر هوای خیلی سرد است، ورزش در فضای بیرون می تواند خطرناک باشد. اگر هوا سرد و بارانی است گرم نگه داشتن بدن خیلی سخت خواهد بود.

خط قرمز ورزش در هوای سرد برای مبتلایان به آسم

افراد مبتلا به آسم در فصل سرما باید در زمینه ورزش کردن در محیط های باز و سرد دقت بیشتری کنند. زیرا همان گونه که گفته شد در هوای سرد به دلیل کاهش جریان خون، اکسیژن در دسترس اندام ها کاهش می یابد و در افراد مریض می تواند به ایجاد حملات آسم منجر گردد.
لذا افراد  آسمی در این زمینه باید مورد مراقبت قرار بگیرند و حتما با پزشک معالجشان در این زمینه صحبت شود و دستورالعمل لازم هم به ورزشکار و هم به مربی ورزش داده شود. علاوه بر آسم ،  بیماری هایی همانند گردش خون ضعیف، مشکلات قلبی و غیره می توانند به علت ورزش در سرما بدتر شوند. اگر مشکوک به هر کدام از این موارد هستید بهتر است قبل از ورزش در هوای سرد با پزشک مشورت کنید.

نکات مهم پس از انجام ورزش در سرما  

فرض  کنیم تمام موارد بالا مورد توجه قرار گرفت، اما نکته مهم تری هم باقی می ماند و آن این است که پس از اتمام فعالیت ورزشی، به دلیل عرق کردن و وجود هوای سرد، ورزشکاران  بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار می گیرد و باید سریعا به یک مکان گرم تر هدایت شود تا به راحتی بتواند لباس های خود را عوض کند و در اینجا توصیه می شود که بعد از ورزش نه تنها تا یک ربع پوشش خود را کم نکنند، بلکه به جای گرمی  مانند کلاس بروند تا به دمای میانگین هوا برسند.

با رعایت نکات ایمنی مذکور و همچنین ملاحظاتی همچون گرم کردن بدن قبل از ورزش در هوای سرد، این فرصت لذت بخش و تجربیه شیرین را از خود و خانواده خود دریغ نکنید و با رفتن به فضاهای باز در زمستان و ورزش کردن قدرت و استقامت بدنی خود را افزایش دهید.

Check Also

۲۰ فایده ی شکلات برای سلامتی

شکلات به عنوان یک درمان افراطی در نظر گرفته می‌شود، به این دلیل که به …