از زندگی تا مرگ با ویتنی هیوستون

نام اصلی: ویتنی الیزابت هیوستونزادگاه: ۹ اوت ۱۹۶۳ – نیوآرک، آمریکا

تاریخ مرگ: ۱۱ فوریه ۲۰۱۲ میلادی (۴۸ سال) – بورلی هیلز، آمریکا

سبک: آراندبی معاصر, موسیقی پاپ, موسیقی سول, موسیقی رقص, موسیقی گاسپل

پیشه: خواننده، بازیگر، مدل، تهیه کننده

سازها: پیانو

سال‌های فعالیت: ۱۹۷۷–۲۰۱۲

ویتنی الیزابت هیوستون (به انگلیسی: Whitney Elizabeth Houston) (زادهٔ ۹ اوت ۱۹۶۳ در نیوآرک، نیوجرسی- درگذشتهٔ ۱۱ فوریه ۲۰۱۲) خواننده سبک پاپ، بازیگر، تهیه کننده فیلم و مدل آمریکایی بود.

کتاب رکوردهای جهانی گینس در سال ۲۰۰۹ رکورد «پرجایزه‌ترین هنرمند زن تاریخ» را به نام ویتنی هیوستون ثبت کرد. او طی بیش از سه دهه فعالیت هنری‌اش ۴۱۵ جایزه دریافت کرد.

ویتنی هیوستون

زندگینامه

ویتنی هیوستن در نیوآرک، نیوجرسی متولد شد و سالهای اولیه زندگی را در نیوجرسی گذراند نخستین فعالیت‌هایش در عرصه موسیقی را در کودکی و با همکاری با گروه کر کلیسا آغاز کرد و همانجا خوانندگی را فراگرفت.

سپس فعالیت هنری خود را با خوانندگی در کلوپ‌های شبانه نیویورک ادامه داد و قبل از امضای نخستین قرارداد موسیقی‌اش با شرکت آریستا، مدتی نیز به عنوان مدل کار کرد.

هیوستون فعالیت هنری خود را از خوانندگی در سبک‌های کلیسایی و سول آغاز کرد. مادر او، سیسی هوستون، خواننده موسیقی کلیسایی بود و دی دی وارویک و دیان وارویک، خواننده، هنرپیشه و مجری مشهور تلویزیون آمریکا، دختر عمه او بود. خود ویتنی نیز دخترخوانده آرتا فرانکلین، از مشاهیر بزرگ آواز و موسیقی معاصر آمریکا بود.

وی پس از آن مدتی به عنوان مدل در عرصه مد فعال بود و برای مدتی نیز به عنوان هم‌خوان به همراه ستارگان موسیقی به روی صحنه رفت.

اما در نهایت صدای قوی و انعطاف‌پذیر او و قابلیت حیرت‌انگیزش در خواندن نت‌های بالای موسیقی او را به خواننده‌ای منحصربه‌فرد و سرشناس تبدیل کرد.

ویتنی هیوستون

اوج موفقیت هنری ویتنی هیوستون مصادف بود با دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی. در آن سال‌ها، ترانه‌های او بارها رتبه اول پرفروش‌ترین ترانه‌های بازار را کسب کردند و جوایز زیادی به هیوستون تعلق گرفت. وی در این مدت در سه فیلم محافظ شخصی، «در انتظار بازدم» و «همسر کشیش» حضور یافت.

هیوستون با ترانه‌های پرفروشی مانند I Will Always Love You و Saving All My Love For You، از درخشان‌ترین خوانندگان زن جهان به شمار می‌رفت.

اما در سال‌های بعدی، کارنامه هنری‌اش بواسطه اعتیاد به مواد مخدر و زندگی زناشویی پرتنش با خواننده‌ای به نام بابی براون، تحت‌الشعاع قرار گرفت.

کلایو دیویس، از مدیران مطرح در صنعت موسیقی آمریکا، بیش از بیست سال پیش، استعداد درخشان ویتنی هیوستن در خوانندگی و قدرت صدای منحصربه‌فرد وی را برای اولین بار در سطح جهانی مطرح کرد.

در این میان ترانه‌های فیلم «بادی گارد» با صدای خانم هیوستن با استقبال جهانی روبرو شد. تا کنون ۴۴ میلیون نسخه از آلبوم ترانه‌های این فیلم و بیش از ۱۷۰ میلیون نسخه از آلبوم‌های وی در سراسر جهان فروش رفته‌است.

هیوستن در دو دهه شهرت و نام‌آوری اش صدها جایزه موسیقی از جمله دو جایزه امی و شش گرمی را از آن خود کرد.

ویتنی هیوستون

اعتیاد به مواد مخدر

در سالهای پایانی عمرش، مصرف مواد مخدر به صدای او که روزی در زمره بهترین‌های موسیقی پاپ به شمار می‌رفت، صدمه جدی زد.

در سال ۲۰۰۲، ویتنی هیوستون در مصاحبه‌ای با داین سویر گفت:

“بزرگترین اهریمن خود منم. من یا بهترین دوست خودم هستم، یا بدترین دشمن خودم.”

اعتیاد او به مواد مخدر که روی صدا و قدرت اجرای وی نیز تأثیر منفی گذاشت، موجب رکود هنری او شد. هیوستن که خود به اعتیاد به کوکایین، ماری جوانا و قرص اعتراف کرده بود، دو بار برای ترک اعتیاد به مرکز توانبخشی رفت و سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که از هر گونه اعتیادی پاک شده است.

ویتنی هیوستون

زندگی شخصی

ازدواج وی در سال ۱۹۹۲ با بابی براون، خواننده آمریکایی، نیز با اختلاف‌های بسیاری همراه بود. بابی براون در سال‌های زندگی مشترک اش باهیوستن بارها به دلیل خشونت خانگی، تخلفات رانندگی و مسائل دیگر بازداشت شد.

ویتنی هیوستن در نهایت در سال ۲۰۰۷ به زندگی مشترک خود با بابی براون خاتمه داد؛ ازدواجی که ثمره آن یک دختر به نام بابی کریستینا بود که در ۴ مارس ۱۹۹۳ به دنیا آمد و در ۲۶ ژوئن ۲۰۱۵ در سن ۲۲ سالگی درگذشت.

مرگ

ویتنی هیوستون

به گفته پلیس آمریکا، ساعت ۱۵:۴۳ دقیقه روز شنبه مسئولان هتل هیلتون بورلی هیلز تماسی اضطراری گرفته و نسبت به وضعیت سلامتی ویتنی هیوستن ابراز نگرانی کردند و تا رسیدن پلیس نیز پزشکان حاضر در هتل در تلاش بودند تا وی را نجات دهند، اما در نهایت هیوستن روز شنبه ۱۱ فوریهٔ ۲۰۱۲ و در ساعت ۳:۵۵ بعدازظهر به وقت محلی در اتاق خود در طبقهٔ چهارم هتل هیلتون بورلی هیلز در کالیفرنیا در سن ۴۸ سالگی درگذشت.

علت مرگ هیوستون هنوز مشخص نیست، اما بنا به گفتهٔ ستوان مارک روزن از پلیس بورلی هیلز، در تحقیقات اولیه نشانی از جنایت پیدا نشد.

آرتا فرانکلین، خواننده معروف سول و آراندبی و مادرخوانده ویتنی هیوستن پس از شنیدن خبر مرگ وی در بیانیه‌ای گفت: «اکنون نمی‌توانم در این مورد صحبت کنم. بسیار تکان دهنده و باورنکردنی است. نمی‌توانم آن‌چه را روی صفحه تلویزیون می‌بینم باور کنم.»

منبع: برترین ها

Check Also

عباس کیارستمی؛ آبروی سینمای ایران

کیارستمی در کنار ‘جنگل بدون برگ’ عکس: پوریا ماهرویان پوریا ماهرویان بی‌بی‌سی عباس کیارستمی٬ فیلمساز سرشناس …