اخبار لحظه به لحظه از «11 سپتامبر» پاریس

پار2یس

گروگانگیری در پاریس در حالی پایان یافت که این اقدام خونبارترین نتیجه را با 160 قربانی در پی داشت؛ حالا برج ایفل هم به احترام قربانیان خاموش شده و داعش این اقدامات خود را 11 سپتامبر دیگر این بار برای فرانسه می خواند.

11:52: واکنش آرنولد به حملات تروریستی فرانسه

اخبار لحظه به لحظه از «11 سپتامبر» پاریس


11:48: جنازه قربانیان حادثه پاریس در پیاده رو

اخبار لحظه به لحظه از «11 سپتامبر» پاریس

اخبار لحظه به لحظه از «11 سپتامبر» پاریس

اخبار لحظه به لحظه از «11 سپتامبر» پاریس


11:47: تشدید تدابیر امنیتی در سفارت روسیه در واشنگتن پس از حملات پاریس

خبرگزاری ایسنا:  سخنگوی سفارت روسیه در آمریکا اعلام کرد، به دنبال حملات تروریستی روز گذشته در پاریس، این سفارتخانه تدابیر و اقدامات خود را برای تضمین امنیتش افزایش داده است.

این سخنگو افزود: تدابیر امنیتی در سفارت روسیه در واشنگتن افزایش یافته است.

براساس رسانه‌های محلی در سری حملات تروریستی که روز جمعه در پاریس صورت گرفته 150 تن کشته و بیش از 200 تن دیگر زخمی شدند اما آمارها از تعداد کشته و زخمی شدگان متفاوت است و این نگرانی وجود دارد که تعداد تلفات افزایش یابد.

شان هیکمن، سخنگوی اداره پلیس ایالت واشنگتن گفت، پلیس تدابیر امنیتی بیشتری را اطراف مکان‌های فرانسوی و دیگر مکان‌های مهم در پایتخت آمریکا تعبیه کرده است.

در همین حال دونالد تالسک، رئیس شورای اروپا در نامه‌ای به فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: اتحادیه اروپا آماده است تا پس از حملات تروریستی پاریس به فرانسه کمک کند و شورای اروپا از رهبران گروه جی 20 می‌خواهد تا در نشست قریب الوقوع خود در آنتالیا به تهدید افراط گرایی واکنش نشان دهند.

تاسک تاکید کرد: این جنگ، جنگ تمام اروپایی‌ها و تمام مردم این جهان آزاد است. اتحادیه اروپا به فرانسه کمک خواهد کرد.

اولاند به دنبال حملات تروریستی روز جمعه سفرش به آنتالیا برای شرکت در نشست گروه جی 20 را لغو کرد و قصد دارد امروز نشست فوری شورای دفاع را برگزار کند.


11:22 واکنش فوری شبکه‌های اجتماعی به حوادث پاریس

خبرگزاری فارس: فیس بوک قابلیتی موسوم به Safety Check یا کنترل امنیتی را از روز گذشته فعال کرده که به کاربران این شبکه اجتماعی در مناطق مورد حمله امکان می دهد تا ایمنی و سلامت خود را بر روی نمایه خود مشخص کرده و دیگران را از در امان ماندن خود مطلع کنند.

این اولین بار است که چنین قابلیتی پس از حملات تروریستی در فیس بوک فعال می شود. تا قبل از این قابلیت مذکور تنها بعد از سوانح طبیعی مانند سیل و زلزله بر روی فیس بوک فعال می شد.

از سوی دیگر شبکه اجتماعی توییتر هم زبانه گزینش خبر خود موسوم به لحظه ها را برای انتشار تازه ترین عکس ها، ویدیو ها و اخبار رسانه های مختلف در مورد این حمله تروریستی فعال کرده است.

علاوه بر این گوگل هم اعلام کرده که تماس تلفنی بین المللی با فرانسه از طریق برنامه همراه Hangouts طی دو روز آینده رایگان خواهد بود و افرادی که در خارج از این کشور هستند می توانند از این طریق از وضعیت دوستان و آشنایانشان در فرانسه مطلع شوند. این برنامه با آیفون و گوشی های آندرویدی سازگاری دارد.

شهروندان پاریس با استفاده از هش تگ #PorteOuverte یا درهای باز به استقبال افرادی رفته اند که در محل وقوع حوادث تروریستی هستند و به دنبال پناهگاهی برای در امان ماندن می گردند.

اما کاربرانی که در نزدیکی یا محل وقوع حوادث تروریستی بوده اند هم تصاویر و مطالبی را منتشر کرده اند. یکی از کاربران برنامه همراه Periscope متعلق به توییتر ویدیویی از نزدیکی محل سالن Bataclan منتشر کرده، کاربران دیگری هم از تلاش پلیس برای نجات زخمی های این حادثه تصاویری را منتشر کرده اند. حتی گفته می شود یکی از افرادی که در سالن Bataclan گروگان گرفته شده بوده نیز مطالبی را در حساب کاربری خود در فیس بوک منتشر کرده است.


11:09: داعش: بعد از پاریس حالا نوبت رم، لندن و واشنگتن است

خبرگزاری ایسنا: بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها گروه تروریستی داعش با برعهده گرفتن مسئولیت حملات و انفجارهای عصر جمعه در پاریس اعلام کرد که این انفجارها “انتقام به خاطر سوریه و 11 سپتامبر فرانسه” است.

داعش در سایت این مجله اینترنتی خود آورده است که بعد از پاریس نوبت رم، لندن و واشنگتن است.


11:00: فرانسه ویزای شینگن را تعلیق کرد

خبرگزاری ایسنا: دولت فرانسه اعلام کرد: توافق نامه شینگن را به طور موقتی به حالت تعلیق در آورده و در مرزهای این کشور تدابیر امنیتی شدیدی اعمال می‌شود.

این اقدام دولت فرانسه به طور موقت بوده و این کشور مشارکت خود در توافق نامه شینگن را به مدت یک ماه از 13 نوامبر به حالت تعلیق درآورده است.

طی این مدت شهروندان خارجی که دارای ویزای شینگن هستند نمی‌توانند بدون ویزای فرانسه وارد این کشور شوند؛ این بدان معناست که اگر کسی بخواهد وارد فرانسه شود باید ویزای ملی فرانسه را به همراه ویزای شینگن اخذ کند.

برنارد کازنوو، وزیر کشور فرانسه گفت: این اقدامات امنیتی به منظور کاهش احتمال حملات تروریستی یا ایجاد بی‌نظمی‌های عمومی در آستانه کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل اتخاذ شده است.

در حال حاضر محدوده شینگن شامل 26 کشور از جمله اکثر کشورهای اتحادیه اروپا و چهار کشور غیر عضو اتحادیه اروپا می‌شود.

ایده توافق شینگن این بود که شهروندان عضو می‌توانند بدون نیاز به کنترل مرزی وارد کشور دیگر شده و مسافران منطقه شینگن با یک ویزای مشترک می‌توانستند در کل منطقه شینگن تردد کنند.


10:45: روایت شاهد عينی از آغاز حمله در پاریس

شاهد عینی اظهار داشت مهاجمان قبل از تیراندازی در سالن کنسرت باتاکلان پاریس، فریاد می زدند: «این تقصیر اولاند است، او نباید در سوریه مداخله می کرد».

پییر یاناژ، شهروند 35 ساله ای که از تماشاچیان کنسرت بود، گفت ابتدا گمان می کرد صداها مربوط به خود کنسرت است، اما بعد متوجه شد که حمله ای صورت گرفته است.

وی تعداد مهاجمان را سه نفر و اسلحه آنها را احتمالا کلاشنیکوف دانست.


10:32: مرگ 8 عامل حملات تروریستی پاریس

خبرگزاری ایرنا: منابع نزدیک به پرونده بررسی حمله های تروریستی جمعه شب پاریس از کشته شدن هر هشت عامل این حمله ها خبر دادند.

نخستین نتایج بررسی حمله های تروریستی پاریس حکایت از آن دارد که سه تن از تروریست ها در سالن کنسرت ‘باتاکلان’ بر اثر انفجار انتحاری کشته شدند و چهارمین تروریست نیز در جریان حمله نیروهای امنیتی به سالن از پای درآمد.

سه عامل انتحاری مجهز به کمربند انفجاری نیز در ‘استادیوم فرانسه’ و عامل انتحاری دیگری در بولوار ‘ولتر’ در نزدیکی باتاکلان کشته شدند.

خبرگزاری فرانسه تعداد قربانیان حمله های تروریستی جمعه شب پاریس را دستکم 120 نفر و 200 مجروح اعلام می کند. برخی منابع خبری تعداد کشته شدگان را بیش از 150 نفر اعلام کرد.

در حمله های جمعه شب پاریس، شش تیراندازی و دو انفجار انتحاری در هفت نقطه پاریس روی داد. این برای نخستین بار در تاریخ فرانسه است که عملیات انتحاری در خاک این کشور صورت می گیرد.

انفجار اول در نزدیکی استادیوم فوتبال پاریس و هنگام بازی دوستانه دو تیم آلمان و فرانسه و زمانی انجام شد که ‘فرانسوآ اولاند’ رییس جمهوری فرانسه داخل استادیوم بود. وی به سرعت محل را ترک کرد و برای تشکیل جلسه اضطراری به وزارت کشور رفت. انفجار دوم نیز حدود 15 دقیقه بعد اتفاق افتاد.

همزمان شش تیراندازی در نقاط دیگر شهر روی داد و سپس افراد مسلح با ورود به سالن کنسرت باتاکلان بیش از یک هزار و 500 نفر را به گروگان گرفتند. گروگان گیری با دخالت پلیس پایان یافت و در جریان آن نزدیک به 100 نفر به همراه چند مهاجم کشته شدند.


10:23: واکنش چهره‌های فرهنگی و هنری به حملات تروریستی در پاریس

خبرگزاری مهر: بازیگران و کارگردان‌ها، سیاستمداران، ورزشکاران، موسیقیدان‌ها و دیگر چهره‌های صنعت سرگرمی با پیام‌های توییتری خود با کشته شدگان در حمله تروریستی به سالن کنسرت پاریس و دیگر نقاط این شهر، ابراز همدردی کردند.

بیشترین کشته‌های حملات انتحاری دیشب پاریس در سالن کنسرتی رخ داد که جمع زیادی در آن به تماشای کنسرت «ایگلز اف دت متال» نشسته بودند.

در حال که هنوز آمار دقیقه کشته شدگان روشن نیست گفته می شود حداقل  ۱۰۰ نفر از مردم پاریس در این حملات انتحاری جان باخته‌اند.

گیلرمو دل تورو کارگردان مکزیکی، کریس پرت بازیگر مشهور آمریکایی، جرد لتو بازیگر برنده اسکار، یو ۲ گروه موسیقی، اسنوپ داگ خواننده، الیشیا کیز خواننده، جاستین تیمبرلیک، کیتی پری خواننده، کورتنی کارداشیان از صنعت مد، پیت دیویدسون کمدین آمریکایی، ویکتوریا جاستیس بازیگر و خواننده، روان بلانچارد طراح انیمیشن، پینک خواننده، کریستیانا میلان خواننده و بازیگر و جاستین بیبر خواننده از جمله چهره‌هایی هستند که در توییتر به این حملات واکنش نشان داده اند.

برایان کرانستون بازیگر «برکینگ بد» در این باره نوشت: چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ تراژدی امروز پاریس همه دنیا را گیج کرده و همه می‌پرسند چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ در آرزوی صلح و آرامش…

ران هاوارد کارگردان آمریکایی نیز نوشت: تراژدی پاریس . دلشکستگی در شهری که همه عاشقش هستیم. فکر ما با قربانیان و خانوادگانشان است…

اوباما با ارسال پیامی برای مردم فرانسه اعلام کرد در کنار آنهاست و جو بایدن و هیلاری کلینتون از چهره‌های سیاسی بودند که بلافاصله به این رویداد واکنش نشان دادند. بن کارسون جراخ مغز و اعصاب آمریکایی که از منتقدان دونالد ترامپ و خود ترامپ که از چهره‌های جمهوریخواه نامزد انتخابات ریاست جمهوری است و برنی ساندرز سناتور نیز با مردم پاریس ابراز همدردی کردند.

این حادثه پس از بمب‌گذاری متروی مادرید در سال ۲۰۰۴ مرگبار ترین حادثه اروپا رارقم زد.


10:21: ظریف: حوادث پاریس نشان داد افراط گرایی تهدیدی جهانی است

خبرگزاری مهر: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن حوادث وحشیانه تروریستی پاریس و تسلیت به دولت و ملت فرانسه با خانواده های قربانیان اعلام همدردی کرده و بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با  تروریسم تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: حوادث پاریس یک بار دیگر نشان داد که تروریسم و افراط گرایی تهدیدی بین المللی بوده و مبارزه با آن نیازمند همکاری همه جانبه جهانی است. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به صورت جدی فعال خواهد بود.


10:20: جان کری: عمر داعش به پایان رسیده است

خبرگزاری مهر: «جان کری» در سفرش به تونس گفت که واشنگتن همچنان در حال ارزیابی حمله به داعش است، اما این گروه باید بداند که عمرش به سر آمده است.

وزیر خارجه آمریکا که برای گفتگو درباره مبارزه با تروریسم به تونس رفته است، در یک نشست خبری با تاکید بر اینکه هنوز زنده یا مرده بودن «محمد اموازی» (جان جهادی) معلوم نیست، گفت: «اما تروریست‌ها باید بدانند که عمر آن‌ها به سر آمده و شکست خواهند خورد.»

خبرگزاری آسوشییتدپرس نیز به نقل از از یک مقام آمریکایی که نامش برده نشده، گزارش داده که پهپاد آمریکایی پنج‌شنبه شب یک خودرو را که گفته می‌شود محمد اموازی در آن بوده است، در رقه در شمال سوریه هدف گرفت.

شبکه خبری فاکس نیوز هم از قول یک منبع ارشد نظامی آمریکایی گفته است که اموازی در آن حمله به احتمال «۹۹ درصد» کشته شده است.

محمد اموازی که گفته می شود ۲۷ سال دارد، متولد کویت و بزرگ شده در بریتانیاست و در رشته کامپیوتر در لندن تحصیل کرده بود. او برای اولین بار در یک ویدیو در حالی که صورتش را با نقاب پوشانده بود، در حال بریدن سر جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی به گروگان گرفته در سوریه دیده شد.

پنتاگون در بیانیه‌اش گفته است محمد اموازی در ویدیوهایی دیده می شد که قتل استیون ساتلاف و جیمز فولی خبرنگاران آمریکایی، عبدالرحمان کاسیگ، امدادگر آمریکایی، دیوید هینز و الن هنینگ امدادگران بریتانیایی، کنجی گوتو، خبرنگار ژاپنی و عده‌ای دیگری از گروگان‌ها را نشان می‌داد.


10:16: اولاند وحشت‌زده پس از عملیات 2 زن انتحاری

خبرگزاری تسنیم: لحظاتی پس از اینکه دو زن تروریست انتحاری خود را بیرون از ورزشگاه ملی فرانسه منفجر کردند، چهره فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه غمناک، نگران و وحشت‌زده به نظر می‌رسد.

اخبار لحظه به لحظه از «11 سپتامبر» پاریس


10:04: نقشه محل دقیق حملات داعش در فرانسه

اخبار لحظه به لحظه از حملات خونین پاریس


10:01: پاریس در وحشت و قتل عام، صفحه اول برخی روزنامه های فرانسوی

اخبار لحظه به لحظه از حملات خونین پاریس


10:00: برای همدردی با حادثه پاریس برج تجارت جهانی به رنگ پرچم فرانسه درآمد

اخبار لحظه به لحظه از حملات خونین پاریس


09:35: روحانی سفر خود به اروپا را لغو کرد

خبرگزاری تسنیم: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد که با هماهنگی‌های انجام شده با طرف‌های اروپایی، قرار شده است که سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به دو کشور ایتالیا و فرانسه به زمانی مناسب‌تر در آینده موکول شود.

شهر پاریس شب گذشته شاهد 6 عملیات همزمان تروریستی بود که طی آن دستکم 153 تن جان باخته و 200 تن مجروح شدند. گزارش شده است که حال 80 تن از زخمی‌ها وخیم است.

ظریف در سخنان خود ضمن محکوم کردن حوادث وحشیانه تروریستی پاریس و تسلیت به دولت و ملت فرانسه با خانواده های قربانیان اعلام همدردی کرده و بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با  تروریسم تاکید کرد.

ظریف افزود: حوادث پاریس یک بار دیگر نشان داد که تروریسم و افراط گرایی تهدیدی بین المللی بوده و مبارزه با آن نیازمند همکاری همه جانبه جهانی می باشد. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به صورت جدی فعال خواهد بود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز با ارسال پیامی خطاب به همتای فرانسوی خود، ضمن محکوم کردن این اقدامات تروریستی و تسلیت به دولت و ملت فرانسه، بر عزم و اراده جدی‌تر جهانیان برای مبارزه همه جانبه علیه گروه‌های تروریستی تأکید کرد.


09:28: ایران حملات مرگبار پاریس را محکوم کرد

خبرگزاری ایسنا: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حملات تروریستی خونین جمعه شب در پاریس پایتخت فرانسه را محکوم کرد.

حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام محکومیت شدید سلسله عملیات‌های تروریستی پاریس که به کشته شدن ده‌ها انسان بی گناه منجر شد با ملت و دولت فرانسه ابراز همدردی کرد و افزود: در این ساعات سخت ایران خود را در کنار خانواده‌های قربانیان این حوادث کور تروریستی می‌داند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر بیگانه بودن عاملان این جنایات از روح اسلام و تمامی ادیان آسمانی و اصول اخلاقی و انسانی، یک بار دیگر بر ضرورت شکل گیری عزم و اراده واحد بین المللی برای مبارزه ریشه‌ای با تروریسم تاکید و اعلام می‌کند ایران به سیاست ثابت و روشن خود در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی ادامه خواهد داد و در این چارچوب آماده همکاری با دیگر کشورهای جهان است.


09:25: واکنش اوباما به حملات تروریستی پاریس

خبرگزاری ایرنا: «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا در پی حملات شامگاه جمعه پاریس در سخنانی کوتاه اعلام کرد که دولتش تمام تلاش خود را برای پیگرد تروریست های مسئول در این حوادث به کار می گیرد.

اوباما گفت: تمام تلاش خود را برای همکاری با فرانسه به منظور پیگرد تروریست ها مبذول خواهیم کرد.

رییس جمهور آمریکا افزود: با رییس جمهور فرانسه تماس نگرفتم زیرا می دانم شدیدا مشغول رسیدگی به حوادث پاریس است.

وی افزود: مردم فرانسه بدانند که در کنار آنها ایستاده ایم و از آنها حمایت خواهیم کرد.


09:12: داعش: این حملات 11 سپتامبر فرانسه است

خبرگزاری ایرنا:  گروگانگیری در سالن نمایش باتکلان پاریس در حالی پایان یافت که این اقدام و تلاش پلیس برای پایان آن خونبارترین نتیجه را با حدود 100 کشته از مجموع 140 قربانی در پی داشت؛ حالا برج ایفل هم به احترام قربانیان خاموش شده و داعش این اقدامات خود را 11 سپتامبر دیگر این بار برای فرانسه می خواند.

اسکای نیوز گزارش داد؛ پلیس فرانسه پایان گروگانگیری در سالن نمایش باتکلان پاریس را با کشته شدن دو مهاجم عامل این حادثه پیش از اشغال این مکان از سوی پلیس اعلام کرد. پیش از این، اعلام شده بود که تروریست ها 100 تن را در این سالن به گروگان گرفته اند و حالا رسانه های غربی به نقل از منابع امنیتی از کشته شدن 112 تن در جریان این گروگانگیری خبر می دهند.

معنای این 112 کشته می تواند آن باشد که تمامی گروگان ها به دست تروریست ها سلاخی شده اند ولی برخی گزارشها نیز حکایت از کشته شدن گروگانها در جریان حمله پلیس به این محل دارد هر چند آمار رسمی از تعداد گروگان ها و کشته شدگان و مجروحان تاکنون اعلام نشده است.

از سوی دیگر گروه تروریستی داعش در صفحات اجتماعی خود با به عهده گرفتن مسئولیت این اقدام تروریستی اعلام کرده است که «این حملات 11 سپتامبر فرانسه است.»


09:08: احتمال لغو سفر روحانی به پاریس

عصر ایران: در پی حملات گسترده تروریستی به پایتخت فرانسه در جمعه شب که منجر به کشته شدن دستکم 140 تن گردید دولت فرانسه اعلام حالت اضطراری کرده و تمام مرزهای خود را بست. روحانی امروز عازم رم خواهد بود و دوشنبه وارد پاریس خواهد شد. هنوز از احتمال لغو و یا تغییر تاریخ سفر رییس جمهور ایران به ایتالیا و فرانسه اطلاعی در دست نیست.


09:06: واکنش بان کی مون به حادثه پاریس

خبرآنلاین: بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد حملات تروریستی به پاریس را محکوم کرد.

او خواهان آزادی فوری همه کسانی شده است که در تئاتر باتاکان گروگان گرفته شده اند.

پلیس فرانسه با حمله به این سالن دو گروگانیر را کشته و گروگان‌های زنده مانده را آزاد کرده‌ است.

دبیر کل سازمان ملل متحد ابراز اطمینان کرده که مقامات فرانسوی همه تلاش خود را برای اجرای عدالت انجام خواهند داد. بان کی مون به بازماندگان قربانیان این حادثه تسلیت گفته و برای مجروحان آرزوی بهبودی سریع کرده است.


09:05: پیام تسلیت روحانی به رئیس‌جمهور فرانسه

خبرگزاری ایسنا: رئیس‌جمهور در پیامی به فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه حوادث تروریستی و کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم بیگناه در پاریس را تسلیت گفت و بر ضرورت تلاش همگانی برای مبارزه با تروریزم تاکید کرد.

متن پیام تسلیت حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای فرانسوا اولاند

رییس‌جمهور محترم فرانسه

حوادث تروریستی و کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم بیگناه در پاریس موجب تاثر و اندوه فراوان گردید.

اینجانب به نام ملت بزرگ ایران که خود یکی از قربانیان پدیده شوم تروریسم بوده است؛ این جنایات ضد بشری را شدیدا محکوم و به ملت سوگوار و دولت فرانسه تسلیت می‌گویم.

بی تردید مهمترین پیام جهان در چنین حوادثی، عزم و اراده جدی‌تر برای مبارزه همه جانبه علیه گروه‌های تروریستی است.

حسن روحانی

رییس جمهوری اسلامی ایران»


خبرگزاری ایسنا: کاخ الیزه اعلام کرده که جلسه شورای دفاعی فرانسه امروز (شنبه) تشکیل خواهد شد. خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از دفتر ریاست‌جمهوری این کشور گزارش داد که 1500 نیروی اضافی برای حفظ امنیت پاریس فراخوانده شده‌اند.

منابع خبری گزارش داده‌اند تیراندازی در یک رستوران و انفجار در یک مشروب فروشی در نزدیکی استادیوم پاریس روی داده است. تیراندازی با تفنگ کلاشینکف انجام شده است. دولت فرانسه در حال حاضر در سراسر این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس این انفجارها درحالی روی داد که پاریس میزبان دیدار دوستانه تیم‌های فوتبال فرانسه و آلمان بود. در این دیدار فرانسه با 2 گل به برتری رسید.

شاهدان عینی گفته‌اند مهاجمان هیچکدام از ماسک برای پوشاندن صورت خود استفاده نمی‌کردند که این نشان می دهد آنها خود را برای مرگ و یا انجام حمله های انتحاری آماده کرده بودند.

فاکس نیوز به نقل از شاهدان عینی نوشته است یکی از تیراندازان در رستورانی که تیراندازی در آن اتفاق افتاده فریاد می زده است: این از طرف سوریه است!

پس از انجام حملات تروریستی تماشاگران و بازیکنان تیم های فوتبال فرانسه و آلمان از ترس وقوع حملات جدید در ورزشگاه ماندند اما نیروهای امنیتی و رییس فدراسیون فوتبال فرانسه مدتی بعد اعلام کردند که خطر در اطراف استادیوم برطرف شده و مردم می توانند در امنیت استادیوم را ترک کنند.

تصاویر زنده تلویزیون فرانسه نشان می داد که تماشاگران و بازیکنان فوتبال آلمان و فرانسه در زمین چمن استادیوم تجمع کرده اند و نگران خروج از استادیوم هستند.

همچنین گزارش‌ها از سوی دیگر حاکی از گروگان‌گیری مردم از سوی افراد ناشناس در یکی از سالن های کنسرت در شهر پاریس بود. ابتدا اعلام شد حداقل 60 نفر در این سالن به گروگان گرفته شده اند، اما آمارهای بعدی از حضور 100 گروگان حکایت داشت.

نیروهای پلیس در بیرون سالن کنسرت که پذیرای یک گروه کوچک راک آمریکایی بود قرار داشتند و کسی نمی دانست در داخل سالن گروگان‌ها در چه وضعیتی هستند.

در همین حال یکی از شاهدان عینی در گفت‌وگو با سی.ان.ان از زخمی و کشته شدن تعدادی از مردم در داخل سالن کنسرت خبر داده بود.

به گفته او و دیگر شاهدان، گروگانگیران به مدت 10 دقیقه با فریاد اقدام به تیراندازی در داخل سالن کردند که همین امر نگرانی ها درباره احتمال کشته شدن تعدادی از افراد در داخل سالن کنسرت را افزایش می داد.

به گفته شاهدان عینی گروگانگیران چند مرد جوان بودند که لباس سر تا سر سیاه به تن داشتند.

کمی بعد به نظر می رسید عملیات پلیس فرانسه برای آزاد کردن گروگانها آغاز شده است اما خبرنگاران مستقر در محل گروگان گیری در پاریس می گفتند مقامات رسمی پلیس از آنها خواسته اند به دلایل امنیتی از منتشر کردن اخبار مربوط به تلاش ها در مورد آزادسازی گروگان ها خودداری کنند اما تصاویر تلویزیونی فرانسه نشان می داد نیروهای پلیس در حال ورود به محل گروگان گیری در باتاکلان (نام سالن کنسرت) هستند.

سرانجام بی.بی.سی خبر داد عملیات علیه گروگان‌گیران در باتاکلان تمام شده است. خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از شاهدان عینی اعلام کرد گروگان‌گیران به روی مردم و افرادی که بیرون ساختمان باتاکلان بودند آتش گشوده اند. پلیس در ادامه خبر داد حداقل دو نفر از گروگانگیرانی که در باتاکلان بودند کشته شده اند.

عملیات پلیس علیه گروگان‌گیران در باتاکلان سرانجام تمام شد. این گروگان‌گیری بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی معاون شهردار پاریس، با کشته شدن دست‌کم 112 گروگان پایان یافت. با این حال، منابع خبری از احتمال افزایش شمار تلفات خبر داده‌اند.

نجات یافتگان از این حادثه روایت وحشتناکی از برخورد تروریست ها با مردم دارند. به گفته آنها تروریست ها بی هدف به مردم شلیک می کردند. یکی از نجات یافتگان به سی.ان.ان گفت: آنها جوری به ما شلیک می کردند انگار ما یک دسته پرنده هستیم!

هنوز درباره تعداد تروریست هایی که این شب هراسناک را برای مردم پاریس رقم زدند اطلاعاتی منتشر نشده است. گزارشها حاکیست تمام تروریستهایی که در گروگانگیری شرکت داشته اند کشته شده اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی آمریکایی در این زمینه خبر داده است که تمام حملات انجام شده در پاریس هماهنگ بوده و این شهر با یک عملیات تروریستی وسیع مواجه است. رویترز همچنین می گوید در هفته گذشته نگرانی های امنیتی در فرانسه بالا بوده است.

گزارش ها حاکیست گروه تروریستی داعش در شبکه توییتر عبارت «پاریس در آتش» را تکرار کرده که این جمله داعش به نوعی می تواند نشان دهنده این باشد که این گروه تروریستی مسوولیت اقدامات تروریستی پاریس را برعهده گرفته است.

وضعیت شهر پاریس بحرانی گزارش شده است.

اولاند در فرانسه آماده‌باش نظامی اعلام کرد

فرانسوا اولاند نیز در نطقی تلویزیونی تاکید کرد که مرزهای فرانسه بسته خواهد شد و پلیس و نیروهای امنیتی فرانسه تمام تلاش خود را برای مقابله با تروریست ها انجام خواهند داد.

اولاند همچنین در کشور آماده باش نظامی اعلام کرد. به دنبال آن نیروهای ارتش وارد شهر پاریس شدند. بعد از 1944 این اولین بار است که در پاریس به نوعی حکومت نظامی اعلام شده است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، در استادیوم مشغول تماشای فوتبال تیم‌های فرانسه و آلمان بود که این انفجارها رخ داد و او به سرعت توسط نیروهای امنیتی از محل دور شده است.

در پی وقایع اخیر رئیس‌جمهوری فرانسه مشارکت خود را در نشست گروه 20 در ترکیه لغو کرده است.

در پاریس هم اکنون فعالیت برخی خطوط مترو متوقف شده و مدارس روز شنبه به دلیل نگرانی های امنیتی تعطیل هستند.

همچنین از ساکنان پاریس خواسته شده در خانه های خود بمانند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد حملات پاریس را محکوم کرده و خواهان آزادی فوری همه کسانی شده است که گروگان گرفته شده اند. او ابراز اطمینان کرده که مقامات فرانسوی همه تلاش خود را برای اجرای عدالت انجام خواهند داد.

دبیرکل سازمان ملل متحد به بازماندگان کشته شدگان تسلیت گفته و برای مجروحان آرزوی بهبودی سریع کرده است.

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا لحظاتی پیش با وحشیانه خواندن این حملات گفت: این حمله نه تنها علیه فرانسه، بلکه علیه همه است. این حمله نه تنها به پاریس نه تنها به فرانسه، بلکه به تمام ارزش های بشری است. ما آماده کمک به فرانسه هستیم و علیه تروریسم با آنها همراهیم. کسانی که فکر می کنند اینگونه می توانند جلوی مقابله با تروریسم را بگیرند اشتباه می کنند. ما با مقامات فرانسه برای اقدامات بعدی در تماس هستیم.

اوباما تاکید کرد: هر چه در توان داشته باشیم برای کمک به فرانسه انجام می دهیم تا تروریست ها به سزای عملشان برسند.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز که در پاریس حضور داشت پس از این حادثه پاریس را به مقصد وین ترک کرده است.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز در اولین واکنش خود به این حادثه گفته است که از شنیدن این خبر شوکه شده است.

کامرون در توییت خود نوشته است: حوادث امشب در فرانسه مرا شوکه کرده است؛ همدردی و دعای ما همراه مردم فرانسه است و ما هر کاری که از دستمان بر بیاید برای کمک به فرانسه انجام خواهیم داد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در یک بیانیه در مورد حوادث پاریس در ساعت‌های اولیه روز شنبه آورده است: از دیدن خبر و تصاویری که از پاریس می رسد عمیقا شوکه شده ام. افکار من در پاریس و همراه قربانیان این حادثه و خانواده های آنهاست.

او در ادامه اظهار کرد: آنچه در پاریس در حال وقوع است یک حمله تروریستی است.دولت آلمان در این مورد با دولت فرانسه در تماس است و من پیام همدردی مردم آلمان را به فرانسه ابلاغ می کنم.

شبکه الجزیره نیز از اعلام حمایت و ابراز همبستگی دبیرکل ناتو با دولت فرانسه خبر داد.

در همین حال، شورای امنیت سازمان ملل حملات پاریس را محکوم و آن را اقدامی وحشیانه قلمداد کرد. وزارت امور خارجه عربستان نیز این حملات را محکوم کرد.

تاکنون بیش از 4 میلیون توییت به زبان انگلیسی در مورد حوادث امشب پاریس ارسال شده و منابع رسمی و خبرنگاران در توییتر از مردم می خواهند از انتشار اخبار تایید نشده خودداری کنند.

حملات 11 سپتامبر داعش در فرانسه +عکس

حملات 11 سپتامبر داعش در فرانسه +عکس

حملات 11 سپتامبر داعش در فرانسه +عکس

حملات 11 سپتامبر داعش در فرانسه +عکس

حملات 11 سپتامبر داعش در فرانسه +عکس

حملات 11 سپتامبر داعش در فرانسه +عکس

حملات 11 سپتامبر داعش در فرانسه +عکس

حملات 11 سپتامبر داعش در فرانسه +عکس

حملات 11 سپتامبر داعش در فرانسه +عکس

حملات 11 سپتامبر داعش در فرانسه +عکس

حملات 11 سپتامبر داعش در فرانسه +عکس

حملات 11 سپتامبر داعش در فرانسه +عکس

حملات 11 سپتامبر داعش در فرانسه +عکس

حملات 11 سپتامبر داعش در فرانسه +عکس

حملات 11 سپتامبر داعش در فرانسه +عکس

حملات 11 سپتامبر داعش در فرانسه +عکس

حملات 11 سپتامبر داعش در فرانسه +عکس

حملات 11 سپتامبر داعش در فرانسه +عکس

حملات 11 سپتامبر داعش در فرانسه +عکس

حملات 11 سپتامبر داعش در فرانسه +عکس

08:58: بی سابقه ترین حادثه تروریستی در فرانسه

خبرگزاری مهر: اولاند با اشاره به کشته شدن ده ها نفر در این حملات و گروگان گرفته شدن حدود صد نفر، افزود: ما همه تلاشمان را می کنیم که گروگان ها را آزاد کنیم و با مهاجمین برخورد شود.

وی با اعلام اینکه وزارت کشور خواهد گفت شرایط فوق العاده در کشور اعلام کند، تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم که حمله جدید روی ندهد و در همین راستا نیروهای ویژه عملیات جدیدی را آغاز کرده اند.

اولاند در راستای ممانعت از وقوع حملات بیشتر گفت: عبور و مرور کاهش پیدا خواهد کرد. مرزها بسته خواهد شد تا مهاجمین فرار نکنند. وی در عین حال گفت: ما می دانیم که مهاجمین از کجا آمده اند.

رییس جمهور فرانسه ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان، گفت: نباید بگذاریم آنها ما را بترسانند، این ترس و هراس وجود دارد اما ما ملتی هستیم که می توانیم از خودمان دفاع کنیم، ما بر تروریستها پیروز خواهیم شد. ما هر نوع همکاری را با نیروهای امنیتی انجام خواهیم داد تا از ملتمان دفاع کنیم.

گفتنی در حملات و انفجارهای متعدد در شهر پاریس پایتخت فرانسه دست کم ۶۰ نفر کشته شدند و ۱۰۰ نفر دیگر به گروگان گرفته شدند. این حملات با محکومیت گسترده جهانی مواجه شد، مقامات آمریکا، انگلیس و روسیه و همچنین دبیر کل سازمان ملل متحد این حملات را محکوم کردند.

در همین راستا بخش گسترده ای از شبکه مترو پاریس بعد از حملات تروریستی بسته شد و روز شنبه نیز تمام مدارس و دانشگاه های این شهر تعطیل اعلام شد.


09:00 لغو سفر اولاند به ترکیه

خبرگزاری مهر: رییس جمهور فرانسه که قرار بود برای شرکت در نشست سران گروه بیست (جی ۲۰) عازم ترکیه شود، بعد از حملات تروریستی پاریس برنامه سفر خود را لغو کرد.

منابع رسمی از لغو همه مسافرتهای تحصیلی در فرانسه در تعطیلات آخر هفته (شنبه و یکشنبه) خبر دادند. کاخ الیزه نیز اعلام کرد شورای دفاعی فرانسه شنبه صبح تشکیل جلسه خواهد شد.

همچنین شبکه الجزیره در خبری فوری گزارش داد: در پی انفجارها و گروگانگیری در پاریس، فرودگاه بین المللی «اورلی» این شهر بسته شد. روز شنبه تمام مدارس و دانشگاه های این شهر نیز تعطیل است.

گفتنی در حملات و انفجارهای متعدد در شهر پاریس پایتخت فرانسه دست کم ۱۲۰ نفر کشته شدند. این حملات با محکومیت گسترده جهانی مواجه شد، آلمان،آمریکا، انگلیس، روسیه، کویت، قطر، امارات، مصر، عربستان و دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان این حملات را محکوم کردند.


09:01: آماده باش در نیویورک درپی حملات پاریس

خبرگزاری ایرنا: در پی حملات تروریستی پاریس، سخنگوی پلیس شهر نیویورک در آمریکا از اعلام آماده باش کامل نیروهای خود در این شهر خبر داد.

وی با بیان اینکه هیچ گونه گزارشی مبنی بر امکان حمله تروریستی در شهر نیویورک مرتبط با حملات تروریستی پاریس وجود ندارد گفت: این اقدامات پلیس، پیشگیرانه است.

وی اضافه کرد در پی حوادث جاری در خارج از کشور (فرانسه) تیمی از ماموران ویژه ضد تروریسم در اماکن پرتردد سطح شهر مستقر شده اند.

سخنگوی پلیس نیویورک اضافه کرد کلیه مراکز دولتی مربوط با کشور فرانسه در این شهر تحت حفاظت شدید ماموران امنیتی در صورت بروز هر گونه حمله می باشند.

مقامات امنیتی پلیس فدرال نیز با اذعان بر اینکه هنوز هیچ گزارشی از امکان بروز حملات تروریستی در نیویورک در دست نیست خاطرنشان کرد پلیس فدرال در پی حوادث جاری پاریس بمنظور اطمینان خاطر تصمیم به بالاتر بردن وضعیت امنیتی گرفته است.

رییس جمهور آمریکا در پی حملات تروریستی جمعه شب در پاریس، ضمن محکومیت، این حملات را حمله به بشریت و ارزشهای مشترک انسانی عنوان داشت و دبیر کل سازمان ملل نیز ضمن محکومیت این حوادث، خواستار آزادی هرچه سریعتر گروگان ها شده است.

درسلسله حملات جمعه شب پاریس 180 تن کشته و تعدادی نیز مجروح شدند.

گروه تروریستی داعش مسوولیت این حملات را برعهده گرفته است.

داعش با حمایت برخی کشورهای غربی و عربی منطقه بوجود آمد که تاکنون جنایات زیادی را در سوریه و عراق و برخی کشورهای عربی خاورمیانه مرتکب شده است.


09:06: تازه‌ترین گزارش‌ ها از حملات تروریستی پاریس با بیش از 350 کشته و زخمی

خبرگزاری ایسنا: تعداد تلفات حملات تروریستی هماهنگ شده در پاریس به 150 کشته و بیش از 200 مجروح رسیده که حال 80 تن از آنها وخیم گزارش شده است.

به دنبال حملات چندگانه در پاریس پاتیخت فرانسه، دولت این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد و مرزهای این کشور را بست.

دست‌کم ۱۰۰ نفر از قربانیان در سالن کنسرت باتاکلان، جایی که حمله کنندگان صدها نفر را به گروگان گرفتند، کشته شده‌اند.

مردان مسلح پیش از آنکه از سوی پلیس، خلع سلاح شوند ده‌ها گروگان را کشتند.

دیگر افراد جان باخته در انفجارهای انتحاری در نزدیک استادیوم ملی فرانسه و حملات مسلحانه در مرکز شهر پاریس کشته شده‌اند.

دفتر دادستانی کل فرانسه اعلام کرد هشت افراط ‌گرا در حملات پارس کشته شدند که هفت تن از آنها عاملان انتحاری بودند.

پنج نقطه‌ای که در پاریس مورد حمله قرار گرفته‌اند، عبارتند از:

رستوران کامبوج: تیراندازی در محل این رستوران ۱۴ کشته به جا گذاشت.

سالن کنسرت باتاکلان: افراد مسلح حدود ۱۰۰ نفر را در یک کنسرت موسیقی راک کشتند.

استادیوم ملی فرانسه: دو انفجار در نزدیکی این استادیوم و در جریان مسابقه میان دو تیم ملی فوتبال فرانسه و آلمان رخ داد و ۳۵ نفر کشته شدند.

خیابان شارون: در تیراندازی صورت گرفته در این محل ۱۸ نفر کشته شدند.

محله له‌آل: گزارش‌های تایید نشده از تیراندازی در این محل منتشر شده است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه با اعلام حالت اضطراری مرزهای این کشور را بسته اعلام کرد و 1500 سرباز در سراسر خیابان‌های پاریس مستقر شده‌اند و گفته می‌شود پاریس تبدیل به یک پادگان شده است.

رسانه‌های فرانسوی اعلام کردند: در میان کشته شدگان یکصد تن در کنسرت در حین گروگان گیری کشته شدند. بنا به گزارش رسانه‌ها محل این کنسرت در نزدیکی دفاتر شارلی ابدو قرار داشته است.

در همین حال باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا قول داده است هرآنچه لازم است برای محاکمه تروریست‌ها انجام دهد.

به رغم اینکه هنوز هیچ تهدید خاصی اعلام نشده اما در نیویورک، بوستون و دیگر شهرهای آمریکا اقدامات امنیتی تشدید شده است.

پروازهای آمریکا به سمت پاریس نیز با تاخیر مواجه شده است.

شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین نیز با محکوم کردن حملات پاریس آمادگی کشورش را برای پیوستن به فرانسه و جامعه بین‌المللی برای تشدید همکاری‌های بین‌المللی و مبارزه با تروریسم اعلام کرد.

به گزارش وزارت خارجه چین رهبران چین و فرانسه در یک تماس تلفنی پس از این حملات با یکدیگر به گفت‌وگو نشستند و رئیس جمهوری چین مراتب تسلیت خود را به قربانیان و خانواده‌های آنها اعلام کرد.

در همین حال گزارش شده است فرانسوا اولاند سفر خود به ترکیه برای شرکت در اجلاس جی 20 را لغو کرده است.

خبرگزاری ایسنا

Check Also

گرمای شدید در شرق آمریکا شش قربانی گرفت

به گزارش مرکز ملی آب و هوای آمریکا، بر اثر موج گرمای شدید در ایالات …