آیت‌الله سیستانی خواهان خویشتنداری در عملیات بازپس‌گیری فلوجه شد

آ

160525122601_iraqi_forces_falluja_624x351_reuters_nocredit
نیروهای عراقی در حومه فلوجه

 

آیت الله علی سیستانی، مرجع پرنفوذ شیعیان در عراق همزمان با بالاگرفتن نگرانی‌ها در مورد سرنوشت غیرنظامیان در فلوجه از نیروهای حاضر در عملیات بازپس‌گیری این شهر خواست که خویشتنداری نشان دهند.
شیخ عبدالمهدی کربلایی، نماینده آقای سیستانی امروز چهارشنبه ۲۵ مه (پنجم خرداد) گفته است که این مرجع شیعیان بر لزوم رعایت “آداب جهاد” تأکید کرده و گفته که این آداب حتی در جنگ با غیرمسلمانان هم باید رعایت شود.
آقای سیستانی سخنی از پیامبر اسلام را یادآوری کرده که به پیروانش گفته بود در جنگ با دشمنان “تجاوز و خیانت” نکنند و پیران، کودکان و زنان را نکشند.
هشدار آیت الله سیستانی در حالی منتشر می شود که سازمان ملل متحد نسبت به سرنوشت حدود ۵۰ هزار ساکن غیرنظامی فلوجه که در این شهر گیر افتاده اند به شدت اظهار نگرانی کرده است.
یک سخنگوی سازمان ملل دیروز گفت که غیرنظامیان در فلوجه به شدت در خطر هستند و خواهان تأمین مسیرهای امن برای خروج آنها از شهر شد.
شهر فلوجه در ۶۰ کیلومتری غرب بغداد نخستین شهر بزرگ عراق بود که در ژانویه سال ۲۰۱۴ به تصرف نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در آمد.
نیروهای دولتی عراق به همراه نیروهای شبه نظامی شیعه (حشد شعبی) و نیروهای قبایلی مورد حمایت دولت از روز دوشنبه عملیات بزرگی را برای باز پس گرفتن شهر فلوجه آغاز کرده اند.
دولت عراق پیش از آغاز این عملیات از غیرنظامیان خواسته بود که شهر را ترک کنند، اما گفته می شود که اعضای گروه موسوم به دولت اسلامی عملا مانع از خروج آنها شده اند.
یکی از ساکنان شهر از طریق ارتباط اینترنتی به خبرگزاری رویترز گفته است: “هیچ کس نمی تواند خارج شود. خطرناک است. در کنار مسیرهای خروجی همه جا تک تیرانداز گذاشته اند”.
دولت از غیرنظامیانی که نمی توانند شهر را ترک کنند خواسته در خانه بمانند، پرچم سفید بزنند و از مقرها و مکان های تجمع اعضای داعش دوری کنند.
شاهدان عینی از گلوله باران شدید شهر و حومه آن از سوی نیروهای دولتی خبر داده اند.
غیرنظامیان باقی مانده در شهر همچنین با کمبود غذا، دارو و سایر مایحتاج زندگی روبرو هستند و قیمت ها به شدت افزایش یافته است.
رسانه های نزدیک به دولت عراق امروز از پیشروی هایی در حومه شهر خبر داده اند.

160525160846_falluja_iraqi_army_advances_624map_persian

 

 

BBC

 

 

Check Also

گرمای شدید در شرق آمریکا شش قربانی گرفت

به گزارش مرکز ملی آب و هوای آمریکا، بر اثر موج گرمای شدید در ایالات …