آیا یک مرد روسی، تبدیل به نخستین انسانی می‌شود که سرش به یک بدن دیگر پیوند زده می‌شود؟!

مدتی است که پزشکی ایتالیایی به نام سرجیو کاناورو، غوغایی به پا کرده است و صحبت از این می‌کند، پیوند زدن سر انسان به تنه، آنچنان که تصور می‌رود، دور از دسترسی و علمی تخیلی نیست.

در تازه‌ترین دور این شایعات، عنوان شده است که یک مرد روسی مبتلا به بیماری تحلیل عضلانی وردینگ هافمن، به زودی سر خود را روی تنه یک انسان خواهد دید. (+)

4-13-2015 9-29-16 AM

این ادعا هم از نظر اخلاقی و هم از نظر ممکن بودن انجام آن برای خود مخالفانی دارد.

خیلی‌ها این کار را مثل پیوند کبد و کلیه و قلب، نمی‌دانند و به آن ایراد وارد کرده‌اند.

گرچه پزشکی دانشی است که به سرعت پیشرفت می‌کند و برای مثال پیوند چهره که زمانی به کلی تخیلی بود، چند سال است، صورت می‌گیرد، اما پیوند سر به صورت کامل برای خودش دشواری‌هایی زیادی دارد. مثلا چطور می‌شود یک سر را از منبع خونرسان خود جدا کرد و به سرعت به عروق جدید کالبد دیگری پیوند زد، طوری که در این فاصله سلول‌های مغزی به خاطر کمبود خونرسانی نمی‌رند؟ شاید به تکنیک سرد نگه داشتن بشود تا حدی میزان متابولیسم سر را پایین آورد و زمان بیشتری خرید، اما آیا این زمان به راستی برای پیوند کافی خواهد بود؟

مهم‌تر از آن چطور می‌شود بین دو قسمت نخاع ارتباط عصبی برقرار کرد؟ پزشک ایتالیایی امیدوار است که ماده‌ای به نام پلی اتیلین گلیکول معجزه کند و رشته‌هیا عصبی نخاع سر پیوندی و بدن را به هم برساند. اما راست‌اش را بخواهید این ادعای خود با منطق سازگار نیست!

4-13-2015 9-29-28 AM

کاناورو شاید پزشک لاف‌زن باشد، اما به یاد داشته باشید که خیلی وقت‌ها پیشرفت‌ها و اختراع‌های بزرگ با تخیل و ادعاهای آدم‌های جسور آغاز شده‌اند و در آینده به صورت عملگرایانه با پیشرفت فناوری، ممکن شده‌اند!

منبع: سایت یک پزشک

Check Also

زندگی راحت و امن و بدون SMS

شبکه های اجتماعی اینترنتی برای موفق شدن یک راه بیش تر ندارند. جلب توجه نوجوانان …