آشنایی با هنر نقاشی رنگ روغن

نقاشی 2

روغن به کار رفته در رنگ روغن با روش‌های مختلف تولید می‌شود که رایج‌ترین آنها، جوشاندن بذر گیاه کتان و گرفتن روغن آن است.

نخستین نمونه‌های نقاشی رنگ روغن نقش‌های بودا در غارهای بامیان (مناطق مرکزی افغانستان) است که در حدود سال‌های ۶۵۰ میلادی ترسیم شده است.

oil-painting(12)

نقاشی های رنگ روغن رمز و رازهای بزرگی دارند و در ذهن بسیاری از افراد، این روش نقاشی با اعتبار تر از دیگر نقاشی ها است. همچنین لذت کار با رنگ روغن غیر قابل انکار است . رنگ های خالص روغنی با رایحه ای خوش واقعاً خوشایند هستند.

لوازم مورد نیاز نقاشی رنگ روغن :

قلموها :

oil-painting(10)

هنگامی که می خواهید قلموهایتان را انتخاب کنید باید دو نکته اساسی را مد نظر داشته باشید: شکل و الیاف قلمو. انواع و اشکال مختلفی از قلمو ها در بازار وجود دارند ، مفید ترین و پر کاربردترین آنها، قلمو های گرد، صاف، رنگ روشن و یا فندقی هستند . قلموهای گرد ، سری گرد و نوک تیز دارند، و برای کشیدن خط های باریک و یا نقطه گذاری مناسب هستند.

قلموهای صاف و قلموهای رنگ روشن اصولاً سری مربع شکل دارند، این حالت قلمو برای طرح های مستطیلی مناسب است. قلموهای رنگ روشن موهای کوتاه تری نسبت به قلموهای صاف دارند.

قلموهای فندقی سری صاف دارند، نوک قلموهای بیضی شکل یا همان تخم مرغی برای حرکت های باریک و ظریف و همچنین مناطق وسیع تر مناسب است. قلموهای رنگ فندقی واقعاً کارایی بالایی دارند و بیشتر از قلموهای دیگر استفاده می شوند.

موی قلموها از پوست حیوانات و یا الیاف مصنوعی تشکیل شده است. موی حیوانات مانند گراز حالت ارتجاعی طبیعی دارد. موی گراز معمول ترین موی حیوانات برای قلموی های نقاشی رنگ و روغن است. قلموی موی گراز سخت تر از موی سمور یا squirle است و برای نقاشی هایی با خطوط ضخیم و خشن مناسب است.

قلموهایی با موی مصنوعی به سختی و یا انعطاف پذیری قلموهای موی حیوانات نیستند، اما تمیز کردن آنها بسیار راحت است، و به دفعات زیاد می توان از حلال ها و تمیز کننده ها برای تمیز کردنشان استفاده کرد.

بوم:

سطحی که در رنگ روغن استفاده می شود و معمول است، پارچه کرباس کشیده شده و قرار گرفته در یک قاب چوبی است. این بوم باید قبل از نقاشی کشیدن آماده شود در ابتدا باید به آن روغن زد.

بوم دست ساز: مقرون به صرفه است ، اما درست کردنش خسته کننده و البته برای اندازه های سفارشی خوب است.

بوم آماده: در وقت صرفه جویی می شود، اما ارزان نیست ، و اغلب آنها از کرباس هایی با کیفیت پایین استفاده شده است.

• پارچه کرباس: برای کارهای کوچک و تمرینی مناسب است.

• تخته دستی: پنل های آمده که برای استفاده آماده هستند .

• چوب: باید سطحی صاف داشته باشد.

پالت:

oil-painting(11)

پالت نقاشی رنگ و روغن بیضی شکل ، صاف و یا یک تخته چوبی است که یک حفره برای جای شست و گرفتن آن دارد. شما باید برای استفاده از پالت های چوبی ، از چند هفته قبل آن را با روغن بزرک چرب کنید و بعد رنگ را روی آن بزنید تا رنگ ها جذب چوب نشوند. گزینه های دیگر پالت کاغذی ، سینی لعاب دار و یا شیشه هستند که در صورت نیاز می توان از آنها نیز استفاده کرد.

سه پایه نقاشی:

oil-painting(6)

شما نیاز به یک پایه سفت و سخت برای نگه داشتن بوم دارید. یک سه پایه چوبی می تواند بسیار کار ساز باشد.

یک جعبه برای نگه داری وسایل نقاشی:

درون این جعبه علاوه بر قلموها ، رنگ ها ، روغن ، حلال، پالت و پارچه ، یک شیشه برای شست و شوی قلمو ها نیز قرار می گیرد.

کاردک پالت :

برای مخلوط کردن رنگ روی پالت.

کاردک نقاشی:

برای استفاده از رنگ در سطح نقاشی.

پارچه یا حوله کاغذی:

تمیز کردن برس و پاکسازی کلی.

چند نکته:

• رنگ ها را زیاد با هم مخلوط نکنید ، زیرا رنگ ساخته شده تیره و کدر می شود.
• رنگ ها را در پالت خود محدود کنید ، همه رنگ ها روی پالت نگذارید ، همچنین از هر رنگ مقدار کمی خارج کنید.
• دو شیشه از حلال ها همراه داشته باشید، یکی به طور انحصاری برای رقیق کردن رنگ و یکی برای تمیز کردن قلموها.
• استفاده از رنگ پس زمینه برای شما راحت تر است نسبت به اینکه شما نقاشی را روی زمینه سفید کار کنید.

oil-painting(1)

 آشنایی با نوع رنگ ها

مدت زمان طولانی طول می کشد که رنگ های استفاده شده روی بوم خشک شوند و در طول این زمان شما می توانید ترکیبات ظریفی از جزئیات در بافت را بوجود آورید ، اما نمی توانید به سرعت اصلاحات مورد نیاز را با لایه بندی های خیس بر رنگ های خشک اجرا کنید.

رنگ های روغن از رنگدانه ها ، بیندر (نوعی چسب)و روغن تخم بزرک یا کتان ساخته شده اند .

از قرن 12 تا کنون این نوع روغن و رنگدانه ها با هم ترکیب و در نقاشی استفاده می شوند ، اما استفاده از تخم مرغ به جای این روغن نیز در قدیم مرسوم بوده است.

در قرن 15 ، نقاشان هلندی روغن را به عنوان یکی از مواد رنگ روغن معرفی کردند و بقیه مواد را با آن ترکیب می کردند ، به مراتب سازگاری روغن به جای تخم مرغ با رنگ ها بیشتر بود.

اواخر قرن 18 ، مغازه هایی اختصاصی در تولید مواد هنری و موارد مرتبط آغاز به کار کردند. در اواسط قرن 19، رنگ ها از حالت نگهداری در مثانه حیوانات به صورت تیوپ هایی مشابه آنچه که امروزه مشاهده می کنید تغییر شکل دادند. سهولت کار با رنگ های تیوپی در استفاده از رنگ ها در فضای باز بیشتر شد.

اصطلاح “fat over lean” به چه معنی است؟

“رنگ زیاد روی رنگ کم” یکی از قوانین پایه نقاشی رنگ روغن است که از ترک خوردن لایه های رنگ موقع خشک شدن جلوگیری می کند.

رنگ زیاد به مراتب روغن زیادی هم دارد ، رنگ کم نیز دارای روغن کمتری است. نقاشی با مقدار روغن بیشتر، باعث می شود که رنگ ها دیر تر خشک و قابل انعطاف تر شوند.

اگر یک لایه رنگ کم روی یک لایه رنگ زیاد بکار رود، لایه بالایی قبل از لایه زیری خشک می شود. یک لایه نازک روی لایه پر رنگ، ترک می خورد زیرا خشک و قابل انعطاف تر از لایه زیری می شود. برای جلوگیری از این حالت، شما باید رنگ کمتری در لایه زیری استفاده کنید و لایه بعدی را با روغن بیشتری روی آن بکار ببرید.

oil-painting(8)

تفاوت بین رنگ روغن های سنتی ، رنگ آلکیدی روغنی و رنگ روغن های حلال با آب در چیست؟

رنگ های آلکیدی روغنی از چسب بیندر صمغ کاج مصنوعی به جای روغن بذر کتان استفاده می شود. آن نوع رنگ سریعتر خشک می شود اما خصوصیاتی مانند رنگ روغن های سنتی دارد. رنگ های براق آلکیدی دارای مقاومت های مناسب در برابر شرایط جوی و رطوبتی بوده و از براقیت قابل توجهی برخوردار هستند.

در رنگ های آلکیدی ، رنگ دانه را در یک روغن خشک شونده که استر گلیسیرین با اسیدهای چرب نظیر اسیدهای اولیک و یا لینولنیک می باشد حل می کنند. رنگ روغن های حلال با آب است با روغن دانه کتان و روغن گل رنگ ساخته شده است ، بنابراین شما می توانید از آب به جای دیگر حلال ها استفاده کنید.

تکنیک ها

آلا پریما: (alla prima)

آلا پریما یا خیس روی خیس یک اصطلاح ایتالیایی است و به معنی رنگ مستقیم است . به این صورت که رنگ را به طور مستقیم روی کرباس بوم قرار می دهیم ، این سبک بدون رنگ های زیر سازی است ، یعنی رنگی در زیر کار نیست که بخواهیم خشک شود پس در این سبک کار خیلی زود تمام می شود.

ایمپاستو: (Impasto)

استفاده از یک لایه ضخیم از رنگ که بافت قلم مو یا کاردک نقاشی را حفظ می کند.

کاردک نقاشی:

با استفاده از کاردک نقاشی می توان یک لایه بافتدار از رنگ را اعمال کرد. عدم کنترل دقیق در استفاده از کاردک مشکل خاصی بوجود نمی آورد و می توان به راحتی با رنگ ها بازی کرد و طرح مورد نظر را بوجود آورد اما همین کار با قلمو بسیار سخت است. لذت نقاشی با این سبک بسیار جالب است حتماً امتحان کنید.

رنگ زمینه:

روی سطحی که دارای ته مایه رنگ است رنگی با کنتراست بیشتر برای لایه بعدی استفاده کنید، به این معنی که دو رنگ متضاد روی هم قرار گیرند. رنگ زمینه در رنگ روغن بسیار مهم است.

زیر سازی: (Underpainting)

نقاشی را با رنگ کم ( لایه ای نازک) شروع کنید تا خیلی زود خشک شود (مانند یک لایه خاک) و این کار باید قبل از اضافه کردن رنگ های اصلی طرح و سایر جزئیات روی بوم انجام شود ، دقیقا به معنای زیر سازی.

پولیش:

پولیش یک لایه شفاف روی رنگ های خشک شده است. از یک پولیش متوسط با شفافیت بالا استفاده کنید. در این قسمت کار صبر و دقت زیادی باید داشته باشید. پولیش ها اکثراً به صورت اسپری هستند.

ایجاد عمق: (Scumbling)

یک لایه از رنگ را روی رنگ های خشک و یا کمی خشک قرار دهید، این کار اجازه می دهد که رنگ زیرین کمتر به چشم آید. با توجه به سلیقه نقاش این تکنیک یا به صورت خطی انجام می شود و یا به صورت نقطه ای و خالدار. با این کار به آن قسمت از نقاشی عمق می دهید و رنگی متفاوت در آن بوجود می آورید.

قلموی خشک: (Drybrush)

با استفاده از قلموی خشک مقدار کمی رنگ را به آرامی روی سطح بافت دار نقاشی بکشید.

oil-painting(4)

چند نکته ایمنی:

• بسیاری از رنگدانه های سنتی که در رنگ روغن استفاده می شوند خطرناک است، به طور خاص، برخی از آنها حاوی سرب ، کادمیوم و کبالت هستند. رنگ هایی که روی آنها CL (برچسب توجه) از مؤسسه مواد هنر و خلاقیت(ACMI) حک شده است ، باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرند و به دستورالعمل آنها توجه شود.

•  حلال هایی مانند تربانتین و الکل های معدنی در فضای اتاق تبخیر می شوند، بنابراین شما باید در محلی با تهویه خوب کار کنید نه در فضای کاملاً بسته . حلال ها قابل اشتعال هستند و نباید در نزدیکی شعله قرار گیرند؛ آنها را در ظروف در بسته نگه داری کنید .

•  در هنگامی که نقاشی می کشید از خوردن، نوشیدن و یا سیگار کشیدن اجتناب کنید. از اسپری رنگ استفاده نکنید ، مگر اینکه در یک اتاق با تهویه بسیار عالی باشید و حتماً از ماسک استفاده کنید.

oil-painting(3)

oil-painting

oil-painting(2)

oil-painting(9)

oil-painting(7)

 

 

Check Also

معماری عهد باستان

معماری عهد باستان فلات ایران، محل اقامتگاه های کوهستان کهن است که تاریخ آن به …